Erős karácsonyra számítanak a kereskedők

2005.11.10. 08:08
Lehengerlő marketingkampányra és erős karácsonyi forgalomra lehet számítani az év hátralévő részében. Mindenki igyekszik kihasználni a jövő évben csökkenő áfa teremtette lehetőségeket. Az utolsó két hónapban a gyártók és kereskedők még a korábbi években megszokottnál is jobban koncentrálhatnak a fogyasztóra.

A szokásostól eltérően az idén a szezonnyitó forgalom miatt sem panaszkodott egyetlen kereskedő sem. A legtöbben arra számítanak, hogy kimagasló bevételre tesznek szert az év utolsó két hónapjában, behozva az év eleji lemaradást. A nagyobb gyártók nagyobb dinamikát is elképzelhetőnek tartanának, de alapvetően elégedettek a teljesítménnyel. Jelentős lesz a kereskedelmi láncok decemberi marketingkampánya is, információnk szerint a legtöbb nagy vállalat tervezi valamilyen módon beépíteni reklámjába a jövő évi áfacsökkentés már idén érezhető hatását.

Akciók

A nagyok "árvágásra" készülnek, ahogyan azt a Media Markt már el is kezdte. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára úgy véli, ez nem több reklámfogásnál, annak azonban nagyon jó. A főtitkártól megtudtuk: a piacon sokan bíznak a kiugró forgalomban. Vámos szerint viszont 5-6 százaléknál nem várható nagyobb forgalomnövekedés, hiszen a kiskereskedelem erősödése igazodik a nemzeti össztermékhez. A vásárlókat az idei karácsonyi szezonban a szokottnál is több impulzus éri. A kormány folyamatosan a jövő évi áfacsökkentésről beszél, amely kitolhatja, januárra februárra ütemezheti az év végi vásárlásokat.

A kereskedők ugyancsak fogadalmat tettek a jövő évi árcsökkentésre, többször is hangsúlyozták, hogy nem nyelik le a 25 százalékos áfatartalmú termékeken esetlegesen keletkezendő hasznot. Ez ugyancsak a következő évre csúsztathatja a vásárlást. Ám Juhász Attila, a Kika Lakberendezési Kft. ügyvezető igazgatója szerint karácsonykor a fogyasztó nem képes racionálisan gondolkodni, Magyarországon ugyanis nem szokás kis táblácskákat rakni a fa alá, hogy majd januárban megkapod az ajándékot. A Kika is készül az árvágásra, de Juhász szerint ez attól is függ, hogy a konkurencia mit lép.

Jövőre árcsökkenés

A karácsonyi vásárlási kényszer mellett egyébként a november-decemberi várható árvágások ösztönzik egyedül a vásárlókat a szokottnál nagyobb fogyasztásra. Juhász Attila szerint a decemberi forgalom alakulását maga a média is befolyásolhatja. Ha a lapok többet foglalkoznak a jövő évi árcsökkenéssel, akkor a forgalom nem lesz kiugró, a vásárlók racionalitása győz.