30 ezer forintot költünk ajándékokra
További Magyar cikkek
A Szonda Ipsos által készített reprezentatív kutatás fő célja annak kiderítése volt, hogy a 18 évesnél idősebb korúak mit vásárolnak karácsonyra, hány főt terveznek megajándékozni, honnan és milyen formában tájékozódnak a megvásárolni kívánt termékkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban, mekkora összeget költenek az ajándékokra.
Az eredmények azt mutatják, hogy a magyar lakosság fele legalább öt főnek készül idén karácsonyi ajándékot vásárolni, de ugyanez az adat az internethasználók között több mint húsz százalékponttal magasabb. Meglepő módon a megyeszékhelyeken, illetve egyéb városokban élők több embernek szeretnének ajándékkal kedveskedni, mint a fővárosban élők. Talán sok mindenkit nem ér váratlanul: a nők körében nagyobb az ajándékozási kedv, mint a férfiaknál. Az életkor előrehaladtával csökken a megajándékozottak száma, és hét százalék azoknak az aránya, akik senkit nem terveznek karácsonykor megajándékozni.
A Kirakat.hu megbízásából végzett kutatás szerint a felnőtt magyar lakosság elsősorban kozmetikai termékeket, ruházati cikket, könyvet, valamint gyermekjátékot vesz. Népszerű ajándéknak számítanak még a cipők, a konyhai eszközök, valamint a cd-k, dvd-k is. Az ajándékokat leginkább a bevásárlóközpontokban és hipermarketekben veszik meg, de igen kedveltek a piacok, a szaküzletek és szakáruházak is.
Tavalyhoz képest nem történt változás: a felnőtt magyar lakosok legnagyobb része legfeljebb harmincezer forintot költene idén karácsonyi ajándékokra, ennél nagyobb kiadással a lakosság negyede számol. Nagyobb költés az elmúlt évben és idén is főként a 30-59 éveseket, a magasabban kvalifikáltakat, a fővárosban élőket, a magasabb társadalmi státuszúakat, valamint az internetezőket jellemzi.
A tavalyi és a jelenlegi tapasztalatok azt mutatják, az internetet használók jóval nagyobb összeget költenek ajándékokra karácsonykor, mint az internetet nem használók. Az internetezők lényegesen több embert terveznek megajándékozni, mint a nem internetezők, illetve általában jobb anyagi körülmények között élnek.
A felnőtt magyar lakosok jellemzően (67 százalék) november-decemberben kezdenek készülni a karácsonyra. Ennél korábban a válaszadók mindössze hét százaléka kezd az ajándékok megvásárlásához. 14 százalék azok aránya, akik az utolsó hétre hagyják az ajándékok beszerzését. Az utolsó héten történő vásárlás inkább a férfiakra jellemző.