Nem tudható, hogy az ügyekben miképpen dönt majd a versenytanács. Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján azonban feltételezhető, hogy a GVH nem habozik akár milliárdos nagyságrendű bírságot kiszabni, ha valóban súlyos versenykorlátozással találkozik, és a titkos megállapodás résztvevői jelentős gazdasági befolyással bíró cégek.
Tiszta lappal
A szakemberek számára elgondolkoztató, hogy az autópályaügyben kirótt büntetés sem irányította rá igazán a figyelmet arra: nem kis financiális előnnyel járhat, amennyiben a kartellből kilépni kívánó cég él a hivatal úgynevezett engedékenységi politikájának előnyeivel, a feltárás elősegítése fejében nyújtott részleges vagy teljes bírságelengedéssel.
Szeptember végéig még kedvezőbben bírálja el a hivatal a május elseje előtt létrejött titkos megállapodások résztvevőit avégett, hogy minél több jogsértő lépjen a törvényes útra és folytassa - úgymond - tiszta lappal tevékenységét az uniós piacon. Ám, mint azt Szolnoky Péter elmondta: legfeljebb óvatos érdeklődést tapasztalnak, ügydömpinget legalábbis nem okozott az enyhébb elbírálás lehetősége. Ennek több oka lehet. A szakemberek szerint visszatartó hatású például, hogy a közbeszerzési törvény értelmében a kiíró kizárhatja a pályázatból a kartellezés miatt jogerősen elmarasztalt céget. Jóllehet ez pusztán lehetőség, de a pályáztatók gyakorta érvényesítik. Így inkább hallgatnak a cégek. (Más kérdés, hogy a kartelleket azért "súgások" nélkül is felderítik előbb-utóbb.)
A GVH nem hosszabbítja meg az elbírálási kedvezmény határidejét. Októbertől visszaáll az eredeti rend, amely egyébként szintén elég nagy mozgásteret kínál a hibát belátó, feltáró szándékú cégeknek. A hivatalnak nem is célja, hogy az Európai Bizottság gyakorlatánál megértőbb engedékenységi politikát folytasson tartósan.