További Magyar cikkek
Kétségtelen, hogy a hazai kiskereskedelem fejlődése elérte a telítettségi szakaszt. A múlt év első kilenc hónapjában csak 757-tel lett több kiskereskedelmi üzlet, de ezen belül csökken a kis élelmiszerboltok sűrűsége. A vásárlási szokások átalakulása ellenére továbbra is szükség van az olyan sarki fűszeres típusú üzletekre, ahová egy-egy áruféleségért le lehet ugrani, de jelentőségük 31 százalék körülire szorult vissza, ezen belül pedig mindössze 16 százalékos a teljesen önálló, egy-egy család által működtetett boltok részesedése. A GfK Piackutató Intézet adatai szerint a vásárlási gyakoriság ebben a bolttípusban egy év alatt 149-ről 121 alkalomra csökkent.
A tavaly decemberben elfogadott, és a kihirdetéstől számítva fél éven belül hatályba lépő kereskedelmi törvény rendelkezései közül mindenképpen a nyitva tartást szabályozó paragrafusok a legfontosabbak a kényelmi zónán belül lévő boltok számára. A törvény alkotói is figyelembe vették, hogy különösen a kisvállalkozások esetében a működőképesség megtartása függ attól, hozzá tudják-e igazítani a nyitva tartást a vásárlói igényekhez. Éppen ezért a törvény csak alapelveket rögzít, az üzlet nyitvatartási idejét a kereskedő állapíthatja meg. A GfK Piackutató Intézet arra is rámutat, hogy érték szempontjából döntő szerepe van a pénteki és szombati napnak, de egyre erősödik az igény a vasárnapi vásárlás iránt is.
A Metro hálózat, amely alapvetően a viszonteladók kiszolgálására rendezkedett be, már két éve tapasztalja az ilyen típusú vásárlók számának a csökkenését, s ez feltételezhetően a kis, családi élelmiszerboltok eltűnésével hozható összefüggésbe. Tény viszont az is, hogy a kis üzletek számára leginkább akkor nyílhat esély a túlélésre, ha csatlakoznak valamely beszerzési lánchoz. Így sokkal előnyösebb alkupozícióba kerülhetnek a beszállítókkal szemben, hiszen már nem egyénileg, hanem egy nagy tömeget ellátó rendszer részeként alakíthatják az árakat.
A piackutatási adatok szerint az elmúlt három év alatt 10 százalékról 15-re nőtt azon üzletek aránya, amelyek csatlakoztak valamely beszerzési szervezethez. A legnagyobbak közé tartozó CBA, az erejét egyesítő Honiker és Coop, illetve a Reál láncok logói alatt együttesen több mint 10 ezer bolt működik. A Coop és Honiker lánc résztvevőinek érdekeit képviselő Merker Egyesület üzletlánc-menedzsere, Lantos Erika arra hívta el a figyelmet, hogy egy-egy ilyen lánchoz való csatlakozás a kisboltok számára elsősorban a versenyképes beszerzési árak elérését teszi lehetővé, de közben megmaradt a barátságosabb, személyesebb kiszolgálás lehetősége.
Az új kereskedelmi törvény bevezeti a kereskedelemben a jelentős piaci erő, illetve az azzal való visszaélés fogalmát. A törvényjavaslat megfogalmazása szerint a jelentős piaci erő akkor lép fel, ha a beszállító számára a végső fogyasztóhoz való eljutásban megkerülhetetlenné válik az adott kereskedő. Ezt számszerűsítve a törvényalkotók 150 milliárd forint konszolidált nettó árbevételnél húzták meg a választóvonalat, amely becslések szerint 8-10 vállalatcsoportot érinthet. Könnyen meglehet tehát, hogy az egyre növekvő kisboltok beszerzési hálózataként fellépő vállalkozások is hamarosan elérik ezt a szintet.
A legtöbb érdekvédelmi képviselet elégedetlenségét fejezte ki a törvény több pontjával kapcsolatban. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára kiemelte, hogy mivel több társszervezettel együtt alkotmányossági kontrollért a köztársasági elnökhöz fordultak, a törvényt és annak hatásait még nem kívánják elemezni. A szervezetek nem elégedettek maradéktalanul a jogszabály keretjellegével, de elfogadják azt. A szövetség meglátása szerint legkényesebb pont, a jelentős piaci erő szabályai nem korlátozhatók kizárólag a kereskedelem területére.