A Tesco vezet a Coop előtt

2003.07.21. 09:18
A magyar kiskereskedelmi piac már most jóval koncentráltabb, mint a környező országokban. Míg a lengyeleknél a kilenc legnagyobb hálózatnál az élelmiszer-kereskedelemnak csak a 28 százaléka zajlik, nálunk a nyolc legnagyobbnál vesszük az ennivalónk csaknem kétharmadát. Szakemberek szerint hamarosan tovább koncentrálódik az ágazat.
Annak ellenére, hogy a napi fogyasztási cikkek piaca Magyarországon a kelet-közép-európai régión belül az egyik legkoncentráltabb, Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet ügyvezető igazgatója további centralizációt vár. Úgy véli, hosszabb távon egy, legfeljebb két kiugróan magas forgalommal bíró nemzetközi kiskereskedelmi lánc képes megmaradni az ágazatban.

A Wal-Mart nem hoz átrendeződést

A magyar kisbolt-hálózatok közül Kozák szerint legfeljebb egy marad versenyképes és szintén egy innovatív regionális magyar kiskereskedelmi lánc marad a felszínen. Úgy véli, a Wal-Mart Stores Inc. esetleges magyar piacra lépése nem rendezi át az ágazat jelenlegi arculatát.

A nagyjából kétezer milliárd forint éves forgalmú magyar élelmiszer-kereskedelem hatvan százalékát a nyolc legnagyobb forgalmú cég adja. Ha egy ötös rangsort állítanánk fel, a harmadik helyen két, az ötödiken pedig három társaság osztozik forgalma alapján.

Minden nyolcadik vevő Tescóba megy

A közvélemény-kutatások és a 2002-es adatok összevetése alapján itthon a Tesco-Global Rt.-nek csaknem 12 százalékos a piaci részesedése, míg a az áfészeket tömörítő Coop Hungari Rt.-nek 9,6 százalékos. A harmadik helyen 8,9 százalékkal a Penny Market hálózatot működtető Rewe-csoport áll, a csaknem ugyan akkora piaci részesedéssel bíró Csemege-Match Rt. tulajdonosával, a Delhaize-zel.

A tavaly még a Kaiser's, illetve a most már csak a Plus-üzleteket működtető Tengelmann-csoportnak 7,5 százalékos a piaci részesedése, amelyet a GfK szerint a CBA Kft. követ 5,5 százalékkal. Nagyjából hasonló szeletet szakít ki a Spar Kft. és a Metro Kft. a háztartások élelmiszer-vásárlásából számolt piaci tortából.

A CBA magának 18 százalékot számol

A CBA ugyanakkor meglehetősen érdekes szereplője a piacnak, hiszen saját számításai szerint a lakossági élelmiszer-kiskereskedelmi piacból mintegy 18 százalékos részesedéssel rendelkezik, ám a cég összesített forgalmi adatait meglehetősen nehéz követni, hiszen a lánchoz tartozó bolthálózat rendkívül lazán kötődik a teljes hálózathoz.

Szintén érdekes a Metro, amely elsősorban nagykereskedelmi forgalmával tűnik ki. Szinte mindig a lista vezető pozícióját szerzi meg, ám tény, hogy a lakossági piacból kevésbé részesedik.

A környező országokban nincs ilyen koncentráció

A GfK adatai szerint a térségben a legelaprózottabb élelmiszer-kiskereskedelmi piac Lengyeloszágban működik. Ott a kilenc legnagyobb forgalmú társaság piaci részesedése mindössze 28 százalék körül van. A cseh ágazat kissé koncentráltabb, de itt is 11 lánc fedi le a piac hatvan százalékát. Szlovákiában kilenc társaság részesedik az ottani forgalom 54 százalékából.