További Magyar cikkek
A jövő évi költségvetési törvényjavaslathoz benyújtott pénzügyminisztériumi módosításban a bevételek egy részét megalapozatlannak tartja az Állami Számvevőszék (ÁSZ), és már a bázisszámokban is nagy kockázatokat lát.
A költségvetési törvényjavaslat adóbevételi előirányzataihoz benyújtott módosító indítvány döntően az általános forgalmi adónál (66 milliárd forint) és a személyi jövedelemadónál (58 milliárd forint) jelez csökkenést, azonban ennek mértéke - figyelemmel az előirányzatok nagyságrendjére - az általános forgalmi adónál 3 százalékos, a személyi jövedelemadónál pedig 2,7 százalékos - nem számottevő, áll az ÁSZ véleményében.
A társasági adó 15,9 milliárd forint, a társas vállalkozások különadója 5,8 milliárd, a hitelintézeti járadék 2,0 milliárd, az egyszerűsített vállalkozói adó 4,9 milliárd forint csökkenése a tervezési hibahatáron belüli érték, amely nincs összhangban a Pénzügyminisztérium (PM) által közzétett makro-paraméterekkel, így a GDP 1 százalékos, a háztartások fogyasztási kiadásainak 3,8 százalékos, a reálbérek 2,7 százalékos csökkenésével.
Az adótörvények módosítását tartalmazó törvényjavaslatban szerepel a cégautó-adó, azonban a központi költségvetésben ez az új adónem önálló előirányzatként nem szerepel - állapítja meg az ÁSZ. (A visszavont költségvetési törvényjavaslatban a vállalkozások költségvetési befizetései címen belül önálló alcímen 37,5 milliárd forint szerepelt.)
Változatlanul nem ismeretes, hogy a különböző időpontban (2008. október 18., illetve 2008. október 28.) közzétett makrogazdasági mutatók közül a GDP 1 százalékos visszaesése, az export növekedési ütemének 4,1 százalékról 3,9 százalékra, az import 4,1 százalékról 2,4 százalékra történt csökkentése olyan jövedelmezőséggel párosul-e, amely a 2008. évivel azonos nyereséget és adóalap képzést biztosít.
A benyújtott törvényjavaslat áfa bevételi előirányzata 2201,1 milliárd forint volt, amely a módosító indítvány szerint - a nagyságrendhez képest - csak minimális összeggel (66 milliárddal) csökkent, annak ellenére, hogy az áfa bevételeket meghatározó makrogazdasági paraméterek alapvetően megváltoztak. Ezek közül kiemelkedő a háztartások fogyasztási kiadásai 0,2 százalékos növekedési ütemének 4 százalékos (-3,8 százalék) és a vásárolt fogyasztás (folyóáron számított) 4,1 százalékos növekedésének 0,5 százalékra való csökkenése. Az áfából származó bevételek növekedésére hathat a prognosztizált infláció 3,9 százalékról 4,5 százalékra történt emelkedése, valamint az egy keresőre jutó reálbér 2,7 százalékos csökkenése (a korábbi stagnálással szemben). A háztartások fogyasztási kiadását, egyúttal a 2009. évi áfa bevételeket befolyásolja a foglalkoztatottság alakulása.
Figyelembe véve, hogy sem a benyújtott törvényjavaslat, sem a módosító indítvány áfa előirányzatának részletes számításai nem, vagy csak töredékesen álltak az ÁSZ rendelkezésére, így is vélelmezhető, hogy az előirányzat összege - még az óvatosabb tervezés ellenére is - túlzott.
A kiadási oldalról a lakástámogatások előirányzatát a módosító indítvány 10 milliárd forinttal kívánja növelni. Az emelést indokolhatja, hogy a lakosság devizában történő hitelfelvételei a fennálló körülmények hatására csökkenhetnek, és növekedhet a támogatott (forintban való) hitelezés iránti igény. A kamatok növekedése miatt a kamattámogatások növekedésével is számolni kell. Ezen tényezők elmaradása esetén a módosításra javasolt összeg a kiadásokon belül szerény tartalékot jelenthet - állapítja meg az ÁSZ a módosításhoz fűzött véleményében.