További Magyar cikkek
A miniszterelnök közölte: a kormány egy 7-8 milliárd forintos tehercsökkentési programban partner. Hozzátette, hogy a fuvarozók terhei abban az esetben is csökkennek, ha az Európai Unió visszautasítja Magyarország derogációs kérelmét az üzemanyag jövedéki adójának csökkentésére. Ebben az esetben a kormány más módon mérsékli a fuvarozók terheit. A sajtótájékoztatón kiosztott írásos tájékoztató szerint az Európai Unió döntése a fuvarozók tehervállalása szempontjából semleges, de egy esetleges pozitív döntés technikailag egyszerûsítené a kormány teendõit és kevesebb bürokráciát igényelne.
Gyurcsány Ferenc hangsúlyozta: a megállapodás megoldást nyújthat annak a régi problémának a kezelésére, hogy egyre kevesebb ember rendelkezik tehergépkocsi-vezetõi jogosítvánnyal. Az egyszeri képzéstámogatási program mellett, kiegészítõ képzések támogatására is lehetõség nyílik, illetve a fuvarozó vállalkozások a szakképesítési hozzájárulás összegét is visszatarthatják abban az esetben, ha az összeget C és D kategóriás jármûvezetõi képzésre fordítja.
Az üzemanyag árának növekedése kapcsán a miniszterelnök hangsúlyozta: az ár alakulására a kormánynak nincs ráhatása és emellett a növekvõ költségeket a fuvarozók sem tudják áthárítani a megrendelõkre.
Az írásos tájékoztatás szerint a derogációs kérelem elfogadása esetén az úgynevezett álló pótkocsik után befizetett adónak megfelelõ összeg, valamint a Magyarországon mûszakilag lehetséges, de nem kihasználható tömeg utáni adónak megfelelõ összeg visszatérítésére nyílik lehetõség. Amennyiben az EU elutasítja a derogációs kérelmet, úgy az útkímélõ tengellyel ellátott jármûvek után befizetett gépjármûadó egy részének megfelelõ összeg visszaigénylésére nyílhat mód, illetve a vagyonszerzési illeték is csökkenne az 5.000 köbcentinél nagyobb hengerûrtartalmú motorral szerelt gépkocsikra.
A megállapodás érinti a nehéz tehergépkocsik hétvégi forgalomkorlátozását is: a kormány vállalta, hogy rugalmasabbá teszi a fennálló rendszert. Ennek fontos része, hogy a nemzetközi fuvarokból hazaérkezõ jármûvek a korlátozás idõtartama alatt is eljuthatnak telephelyükre. A bírságrendelet felülvizsgálatáról is szó esik a megállapodásban, egy igazságosabb rendszer kialakításáért. A bírságnak a vétkest kell sújtania, a visszatartó erõ megõrzése mellett nem lehet a vállalkozást ellehetetleníteni, illetve egyértelmûvé kell tenni a jármûvisszatartás szabályait.
A kormány vállalta, hogy a bevezetendõ elektronikus útdíj kérdésében folyamatosan egyeztet majd a fuvarozói érdekképviseletekkel és, hogy kidolgoz egy 2009-tõl érvényes veszteségenyhítési programot. A szakértõi tárgyalások folytatódnak a megrendelõi oldal számára kötelezõ 30 napos fizetési határidõ és az inkasszó intézményének bevezetése ügyében, valamint az egyablakos ügyintézés témakörében.
Továbbra is párbeszédet folytatnak a közlekedési hatósági bírságok mérséklése érdekében, a környezetvédelmi célú jármûberuházások támogatására indítandó rendszer bevezetése ügyében, valamint egy speciális, a fuvarpiaci árakat figyelõ monitoring rendszer bevezetésének kérdésében. Gyurcsány Ferenc hangsúlyozta: a felek továbbra is azon dolgoznak, hogy a szakmában megmaradjon a nyugalom és a fejlõdés lehetõsége.