Akkor inkább jöjjön a Fidesz

2008.04.03. 07:53
Annak ellenére, hogy néhány hete a piac még egyértelműen elutasította az ellenzék "három igenes" népszavazását, most a kormányválság kapcsán kirajzolódó lehetséges forgatókönyvek közül egyértelműen az előrehozott választások bekövetkeztét tartaná a legjobbnak - derül ki a Portfolio.hu felméréséből. Ugyanakkor a megkérdezett piaci szereplők arra számítanak, hogy ez nem következik be. Ha mégis, akkor rövid távon okozhat némi piaci turbulenciát.

A Portfolio.hu négy lehetséges forgatókönyv alapján szondázta a piacot:
I. A koalíciós pártok egy hónapon belül megegyeznek, és egyelőre Gyurcsány Ferenc miniszterelnök is maradhat.
II. A koalíciós pártok egy hónapon belül megegyeznek, új miniszterelnökkel folytatódik a kormányzás 2010-ig.
III. Kisebbségi kormányzás: az MSZP kívülről szerez támogatókat.
IV. Előrehozott választások.

Az elemzőket és kereskedőket arról kérdezték, melyik forgatókönyv a legesélyesebb, a középtávú gazdasági stabilitás szempontjából melyiket tartaná a legkedvezőbb kimenetnek, valamint arról, hogy milyen hatások várhatok rövid távon, 1-2 hónapon belül az egyes forgatókönyvektől a részvény-, a forint- és a kötvénypiacon.

Az első kérdésre a válaszok természetesen elég egyértelműek voltak. A válaszok kedd délutántól szerda délutánig érkeztek be, ahogy haladtunk előre az időben, és egyre több információ látott napvilágot, a piac is egyre biztosabb lett a III. forgatókönyv (kisebbségi kormányzás) megvalósulásában.

Kisebbségi kormány lesz, de választást szeretnének

Tízes skálán 7 pontot adtak ennek bekövetkeztére a megkérdezettek. Jelenleg a koalíció "gyurcsánytalanításának" kimenetét (vagyis SZDSZ és az MSZP színfalak mögötti kiegyezését) nagyon valószínűtlennek látják a megkérdezettek. Legkevésbé mégis az előrehozott választások megvalósulásában hisznek a közgazdászok, amit a politikai szakértők helyzetértékelése is alátámaszt.

Pedig a piac épp ez utóbbit tartaná a legjobb kimenetnek. A felmérésben részt vevő 22 válaszoló közül 13-an az előrehozott választásokat látják a legjobb megoldásnak a kínálkozó lehetőségek közül. Hatan a kisebbségi kormányzást vélik a legelőnyösebbnek, a többi válasz megoszlott a "mérsékeltebb" forgatókönyvek között. (Ezekre jellemzően a külföldi elemzők szavaztak.) A fentiek a konszenzusban is meglátszanak: 1-10-es skálán csak az előrehozott választások forgatókönyve kapott 5 feletti osztályzatot.

Első pillantásra meglepő lehet az eredmény. Az előrehozott választások egyetlen tétje reálisan az lehet, hogy mennyivel nyer a jobboldal, márpedig legutóbb a piac élesen elutasította az ellenzék népszavazási kezdeményezését, többek között ilyen véleményekkel: "Mindössze annyi történik, hogy kiszórunk egy csomó pénzt az ablakon, a társadalom öngondoskodásának kezdeti csíráira pedig ledobunk egy atombombát, nehogy valaki véletlenül is abbahagyja az álmodozást a Kádár-rendszer visszatértéről."

Két év toporgás vagy fideszes kiigazítás

Most mégis úgy tűnik, hogy a piac a helyben járás éveit látja minden más megoldásban, és bizakodó az új választások gazdasági következményeit illetően. "Az első három opció azzal járna, hogy két évig már semmi komolyabb intézkedés nem várható a hosszú távú stabilitás és növekedés irányába, ami újabb elvesztegetett időt jelentene. Magyarország számára ez megengedhetetlen luxus egy olyan helyzetben, amikor a régiós versenyben és növekedésben teljesen lemaradtunk, ezért akár egy előrehozott választás is jobb lehet.

Ha a Fidesz hajlandóságot mutatna egy hasonló kiigazításra, a lehető legjobb opció a minél hamarabbi előrehozott választás és kétharmados Fidesz győzelem lenne, mivel egyrészt egy ilyen helyzetben még akár az ún. és annyira áhított (és reménytelennek tűnő) kiegyezésre sem lenne szükség, alaptörvényeket is könnyen módosíthatnak, és nem kellene a népszerűségi listákkal sem foglalkozni" - fogalmazta meg sarkos véleményét az egyik elemző, ami akár konszenzusos álláspontnak is tekinthető.

Ugyanakkor a bizonytalanság is jelen van a piacon. Több elemző is felhívta a figyelmet arra, hogy a Fidesz kormányzati és ellenzéki teljesítménye sem egyértelmű. A nagy elosztórendszerek átalakításába a Fidesz sem kezdett bele, az utóbbi években pedig meglehetősen demagóg volt a retorikája - fogalmazta meg kételyeit több szakértő, elismerve, hogy ebben a forgatókönyvben van a legtöbb rizikó. Ugyanakkor a Fidesz "track rekordja" a retorikája ellenére jó, legalábbis az államháztartási hiány alattuk volt a legkisebb, és úgy csináltak lassú szigorítást, hogy ez nem volt különösebben beszédtéma - bizakodik egy másik szakértő.

Váltás 4-5 százalékos gyengüléssel

A forgatókönyvvel kapcsolatos bizonytalanság lehet az oka, hogy a megkérdezettek szerint az előrehozott választások esetén várható a legnagyobb piaci turbulencia. "Bár hosszabb távon segítheti a stabilitást, rövid távon biztosan negatív lenne a piaci reakció" - mondja egy szakértő, akinek véleményét a piaci konszenzus szerint a többség is osztja. A részvény-, forint- és kötvénypiacon egyaránt éreztetné hatását ez a szcenárió, igaz, a mozgás korlátok között maradna.

A kérdőíveken megadott határok szerint a forint nem gyengülne többet 4%-nál, a BUX visszaesése is 5% alatt maradna, a hozamok pedig legfeljebb 50 bázisponttal emelkednének - ezek voltak a megadható legkisebb elmozdulások. Ez ellentmond néhány közgazdász napokban vázolt víziójának, ami szerint tőkekivonás következik be a politikai bizonytalanság hatására.

A kisebbségi kormányzás forgatókönyvének biztosra vétele abban is látszik, hogy ez esetben egyik piacon sem számítanak reakcióra az elemzők. Ez nem csak a kockázatok beárazása miatt van, hanem azért is, mert ezt a kimenetet sem tartják katasztrofálisnak. Összességében a jelenlegi helyzet folytatódását látják benne a szakértők, de a külső támogatás kényszere miatt akár kisebb is lehet a választások előtti költekezés, mint a koalíció fennmaradása esetén. Különösképp akkor, ha egy esetleges új miniszterelnök személye nem jelentene garanciát a fiskális fegyelemre - teszi hozzá több elemző.

Kisebbségikormány-fan

"Kisebbségikormány-fan vagyok, a cseheknél, 1998-2000, a lengyeleknél 2003-2004 között is bejött. Lezárt egy korszakot, kellő ideig tartott, ami segítette leülepedni és megemészteni a szélesebb közvélemény számára is a helyzetet. Ezt követően stabil bázison formálódott az új fejlesztési irányvonal, ami már alacsony infláció és stabil költségvetés mellett alakult ki. Ráadásul nekünk ez nem azt jelenti hogy így nem lesznek reformok, mert azok úgysem lettek volna. Jelentheti viszont azt, hogy nem lesz osztogatás, az legalábbis a parlamenti többségnek nem érdeke, hogy az MSZP növelje a népszerűségét" - fogalmazta meg véleményét egy piaci szereplő.

Bár (mint jeleztük) ez nem mondható konszenzusos álláspontnak, az érvelés több elemét szemlátomást osztották a megkérdeztettek. Így aztán egy pozitív és egy negatív üzenetet is meg tudunk fogalmazni a felmérés kapcsán. A pozitív az, hogy a jelenleg legvalószínűbb kimenetnek számító kisebbségi kormányzás következményeitől nem tart a piac, így hatásai is korlátozottak lehetnek. Sőt, a költségvetési fegyelem szempontjából nem is ez a legrosszabb kimenet. A negatív ugyanakkor az, hogy ezzel a megoldással ugyanakkor nem kerülhetjük el a több évi egy helyben toporgást, a változást ígérő előrehozott választásokra pedig nincs sok esély.