További Magyar cikkek
Jelenleg a törlesztőrészlet 40 százaléka, legfeljebb évi 240 ezer forint írható le ilyen jogcímen az adóból. A lakáshitelhez kapcsolódóan igénybe vett adókedvezmény 2001-ben 5,6 milliárd forint volt. A múlt évben már ennek valamivel több mint a dupláját vették igénybe az adózók, az összeg idén várhatóan tovább emelkedik.
Lehet, hogy a kedvezmény csak a kamattörlesztés után jár
Három javaslat körül folynak a viták, a végleges változatot a Pénzügyminisztériumban kapott információ szerint az ősszel a parlament elé kerülő adókoncepció tartalmazza majd. A legradikálisabb elképzelés szerint egyáltalán nem adnának adó-visszaigénylési lehetőséget a kedvezményes hitelek után.
Egyelőre az a terv a "legnépszerűbb", amely szerint a jövőben az adójóváírást csak a törlesztés kamatrészére lehetne igénybe venni, a tőkerészre nem járna. Ez a megoldás a futamidő első éveiben nem érezteti a hatását sem a hitelfelvevőknél, sem pedig a költségvetésben.
A banki gyakorlat szerint ugyanis az első időben csak kamatfizetés történik, s ezt fokozatosan veszi át a tőketörlesztés (így lehet ugyanis csak megoldani, hogy egyenletes legyen a havi visszafizetési teher). Vagyis a törlesztés első időszakában még maximálisan ki lehet használni az adó-jóváírási engedményt.
Megfeleznék a kedvezményt
Egy másik elképzelés szerint megfeleznék a kedvezményt, így a jövőben 120 ezer forint lenne a maximálisan visszaigényelhető adó összege. Ezt a javaslatot támogatja Varga Dénes, a DEM Információs és Gazdaságkutató Iroda ügyvezető igazgatója, aki szerint ez a változat költségvetési szempontból a legcélravezetőbb.
Ennek a hatása egyrészt már a legközelebbi adóbevallási időszakban érzékelhető. Másrészt igazságosabb is, mint az előbbi variációk: csak azoknak romlanak a pozíciói, akik jobb módúak lévén, ki tudták használni a maximális hitelfelvételi lehetőséget. Azok, akiknek csak néhány milliós hitel felvételéhez voltak meg az anyagi kondíciói, a jövőben sem járnának rosszabbul.
Varga Dénes szerint éppen az volt a kedvezményes lakáshitelezés célja, hogy a szegényebb rétegek is megoldást találhassanak lakásgondjaikra, nem pedig az, hogy a gazdagok kapjanak ingyenes hitelt befektetési célú lakásvásárlásaikhoz.
Nehéz lenne a jövedelemhez kötni az adó-visszatérítés mértékét
Felmerültek egyébként olyan elképzelések is, hogy a jövedelmekhez kellene kötni az adó-visszatérítés mértékét, ám ezt szakemberek nem tartják megvalósíthatónak. Nehéz ugyanis megmondani, hol kell meghúzni a határt, ráadásul a valós jövedelem felmérése is nehézségekbe ütközne. Az egész szisztéma meglehetősen komplikált lenne - vélekednek.
A május 21-i kormányülésen elfogadott módosításokról szóló kormányrendeletet egyébként Medgyessy Péter kormányfő már aláírta. Ennek eredményeként a jogszabály június közepén, várhatóan 16-a körül, hatályba léphet.