További Magyar cikkek
Február utolsó hétvégéjén nyit a jubileumi, 10. budapesti lakásvásár, a Syma Sport és Rendezvényközpontban. A százhatvan kiállítóval és százezer lakással megnyíló esemény előtt Valkó Dávid, az Otthon Centrum elemzője elmondta, a várakozásokkal ellentétben jól indult az idei év az ingatlanforgalmazók számára. Az eladások az előző évhez képest jól alakultak, de a forgalom valódi fellendülését, ahogy az elmúlt években mindig, most is a lakásvásár után várják a szakértők.
Valkó kiemelte, összességében 5-7 százalékos áremelkedés várható az új lakások piacán, ami az inflációs előrejelzéseket figyelembe véve nem jelent számottevő árnövekedést reálértéken. Fontos ugyanakkor, hogy a lakáspiac rendkívül szegmentált, így továbbra is vannak olyan területek, ahol a négyzetméterárak számottevően nőnek az elkövetkező 12 hónapban.
Újdonságok a vásáron
Dupla kiállítás, dupla területen – így jellemezte Szeifried Adél, a lakásvásár sajtófőnöke a február 23-án nyíló kiállítást, idén ugyanis a négyezer négyzetméteres régi csarnok helyett az új, nyolcezer négyzetméter alapterületű, csúcstechnológiával felszerelt épület ad helyet a vásárnak. Ezt kihasználva a rendezvény olyan látványelemekkel egészül ki, mint a látogatók kikapcsolódását szolgáló szökőkutakkal színesített pihenőhelyek és a tizenöt négyzetméteres ledfal, ahol egész hétvégén a lakásvásár tv adását sugározzák, piaci információkkal és sztárinterjúkkal.
Az újdonságokon kívül a lakásvásáron a már megszokott szolgáltatásokkal is várják az érdeklődőket. Ilyen például a gyermekmegőrző vagy az internetcafé. A pénteken kezdődő rendezvényen idén is kiállítja legexkluzívabb modelljeit a Mercedes egyik legnagyobb hazai forgalmazója.
Az ötödik készházvásár első alkalommal jelentkezik . Ötszáz négyzetméteres kiállítóhelyükön tizenöt Makész-védjeggyel rendelkező cég fogja bemutatni ajánlatát. Külön programként bemutatnak majd egy félbevágott szolárházat, felépítenek több gipszkarton falat, amelyek teherbíró képességét az érdeklődők saját súlyukkal tesztelhetik.
Fiatalokra fókuszálva
A magyarok 92 százaléka ma is saját lakásban lakik, a fiatalabbak fogyasztási szokásai várhatóan hasonlóak lesznek szüleikéhez, így a piacon folyamatos az utánpótlás - állítja Erdős Ildikó, a Magyarországon több mint száztízmilliárd forintot beruházó Engel Group marketingért és értékesítésért felelős igazgatója. Szerinte a jövőben is érdemes olyan lakóparkokat fejleszteni, amelyekben a fiatalabb generáció igényeit kielégítő lakások is megtalálhatók. A szakértő szerint a lakásvásáron nemcsak a most vásárolni szándékozók jelennek meg, hanem azok a fiatalok is, akik később kívánnak lakást vásárolni. Éppen ezért érdemes rájuk fokuszálni, így a beruházó már jó előre "kinevelheti" leendő vevőit.
A tízmilliárd forintos összberuházással épülő Sasad Resort marketingért és értékesítésért felelős vezetője, Dömötör Mónika úgy véli: valóban lehet építeni a magyarok fogyasztói szokásaira, hiszen itt „szinte mindenki saját lakásban szeretne lakni”, míg más országokban ez az arány jóval alacsonyabb. Berlinben például az ott élők mindössze 13 százaléka él saját lakásban, ott a többség kedvező árú, gyakorta önkormányzati tulajdonban lévő lakást bérel. Dömötör Mónika szerint, a fiatalabb, jövőbeli vásárlók mellett, egyre több külföldi is érkezik az ilyen típusú rendezvényekre, akik itt teljes képet kaphatnak a hazai piac kínálatáról.
A fiatalabb generáció megjelenését erősíti a Prestige Towers marketingért és értékesítésért felelős vezetője, Szili Balázs is. A fejlesztő szerint a fiatalabbaknak kedvező hiteleket kell biztosítani, amelyeket már az ilyen típusú vásárokon is érdemes bemutatni, a lakásokkal párhuzamosan. Ezt a feladatot egyébként már a nyugatabbra fekvő országokban szinte minden fejlesztő felvállalja. Jó példa London, ahol a lakások átlagára már áttörte a 200 ezer fontos határt. Az elérhető árú kisebb lakásokból ott mára hiány van. Az áremelkedés miatt egyre kevesebb fiatal tudja megvenni első lakását, így ott egyre kevesebben tudják végigjárni a költözési szamárlétrát (bérlés, saját garzon, nagyobb családi lakás). Éppen ezért a lakással kapcsolatos fogyasztási szokások megváltozhatnak és a vásárlásról áttérhetnek az örökös bérlésre.