További Magyar cikkek
A Tesco-Global Áruházak összesen 122 üzletet, köztük 76 hipermarketet működtet az év végi adatok szerint. Ez a hálózat bővítését jelzi; egy év alatt tizenegy hiper- mellett kilenc szupermarketet, továbbá három S-market élelmiszerboltot nyitott.
A legnagyobb eladóterű láncok közül a Tesco mellett csak az Interspar terjeszkedett tavaly. A rangsorban ötödik Spar éves forgalma 284,5 milliárd forintot tett ki, szemben az előző évi 245,7 milliárddal. A vállalat a három új Interspar mellett tizenhárom szupermarkettel bővítette hálózatát. Egy év múlva a rangsor a Spar további erősödéséről tanúskodik majd; hiszen azzal, hogy a Spar megvette a Plus lánc 172 egységét, jelentősen megnövelte boltjainak számát a magyar piacon.
Sorrend | Lánc neve |
Boltszám |
Forgalom
(milliárd forint) |
1. | Tesco |
122 |
554,9 |
2. | CBA |
2924 |
525 |
3. | Coop | 5283 |
440 |
4. | Reál |
2310 |
331 |
5. | Spar | 204 |
284,5 |
6. | Auchan | 10 |
212 |
7. | Penny Market | 163 |
145,1 |
8. | Lidl | 90 |
124,1 |
9. | Cora | 7 |
118,8 |
10. | Plus | 172 |
106,8 |
11. | Match | 124 |
54 |
12. | dm | 206 |
53,1 |
13. | Rossmann | 180 |
40,5 |
14. | Profi | 73 |
32,8 |
15. | Héliker | 53 |
9,2 |
A CBA 2924, a Coop 5283 és a rangsorban utánuk következő Reál 2310 üzlete együttesen a hazai élelmiszerbolt hálózat több mint 10 500 egységet jelenti. Így a magyar tulajdonban lévő láncok a teljes magyarországi élelmiszerbolt hálózat felét képviselik. A hazai tulajdonban lévő boltláncok előkelő magyarországi pozíciója fehér hollónak számít Közép-Európában. Hasonlóan magas forgalmakat, illetve piaci részesedéseket ugyanis régiónk egyetlen más országában sem érnek el hazai tulajdonú láncok.
A rangsorban hatodik és kilencedik Auchan (10 hipermarket), illetve Cora (7) üzleteinek száma tavaly nem változott. Előbbi 212, utóbbi a Nielsen becslése szerint 118,8 milliárd forintra növelte eladásait.
Két hard diszkont lánc, a Penny Market és a Lidl áll a ranglista hetedik és nyolcadik helyén. Összességében a hazai diszkont hálózat egyik évről a másikra 35 egységgel bővült, és így 498 üzletet számlált 2007 december végén. Közülük is kiemelkedik a Lidl, amely kicsivel több, mint három év alatt jutott el a 90-es boltszámig. A Lidl nem kevesebb, mint 22 diszkontot nyitott tavaly Magyarországon. A német diszkont szemmel láthatóan erőteljes fejlesztése a forgalom 39 százalékos emelkedésé hozta; 124,1 milliárd forint árbevételt ért el a Nielsen becslése szerint, múlt évben.
A Penny Market hálózata nyolc diszkonttal bővült, forgalma pedig 132,4-ről 145,1 milliárd forintra emelkedett, a Nielsen becslése szerint. Összességében a Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória forgalma értékben 11, míg a 60 háztartási vegyiárué és kozmetikumé 10 százalékkal emelkedett tavaly, az előző évhez képest. A bolttípusok közül a hipermarket erőssége a háztartási vegyiáru. A legnagyobb eladóterű üzletek piaci részesedése évek óta növekszik háztartási vegyiáruból, illetve kozmetikumból, és tavaly elérte a 39 százalékot. Ugyanakkor élelmiszernél is erősödik a hipermarket pozíciója.
A hazai láncok boltjai az élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából 28 százalékos részarányt értek el, míg háztartási vegyiáruból 15 százalékost. A szupermarket láncok erőssége szintén az élelmiszer, amelynél érzékelhetően növelték piaci részesedésüket. Az önálló kis boltok száma, és vele együtt piaci részesedése is évek óta csökken. Eddig jórészt az ő kárukra növelték mutatóikat a nagy eladóterű, modern bolttípusok.
Figyelemre méltó háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál a szaküzletek, drogériák folyamatos térnyerése. Tavaly két százalékponttal emelkedett a piaci részesedésük, és elérte a 24 százalékot. A dm-Drogerie Markt 206 üzlettel 53,1 milliárd, a Rossmann 180 üzlettel 40,5 milliárd forint forgalmat ért el tavaly. Említést érdemel két nagykereskedelmi (Cash&Carry) lánc pozíciója. A Metro tizenhárom áruháza 232, az Interfruct 23 egysége 46,3 milliárd forintos forgalmat bonyolított le 2007-ben.