Európa esélyei a magyar üzletemberek

2006.11.03. 13:17
A kelet-európai vállalkozóknak egyszerre kellett beletanulniuk a piacgazdaságba, a globalizációba és a kínai konkurenciába, s mindez egy, a gyorsan változó világhoz kiválóan alkalmazkodó új generációt teremtett, amely egyben esély a régi Európa számára is, írja a Le Point francia folyóirat.

Keletről jövő fiatal farkasok címmel közölt körképet legfrissebb számában a Le Point című francia folyóirat olyan sikeres közép-európai, köztük több magyar vállalkozásról, amelyek a lengyel vízvezeték-szerelő nyugati mítoszát egy pillanat alatt megtörték.

Négy oldalon foglalkozik a párizsi jobboldali lap azzal az a politikai zűrzavarra fittyet hányó kelet-európai generációval, melynek fenomenális sikere a Le Point szerint elsősorban innovációs képességének köszönhető. Az európai támogatások, a gyártótelepek áthelyezése vagy az olcsó munkaerő problémái számukra csak klisék, szerencséjükhez az elmúlt évek gazdasági növekedése és a közép-európai külföldi befektetések járultak hozzá.

Kihívás, alkalmazkodás

A recept egyszerű: a kelet-európai vállalkozóknak egyszerre kellett beletanulniuk a piacgazdaságba, a globalizációba és a kínai konkurenciába, s mindez egy, a gyorsan változó világhoz kiválóan alkalmazkodó új generációt teremtett, amely egyben esély a régi Európa számára is, idézi a lap Horváth Miklóst, az "üzleti világ 59 éves pápáját", akivel minden Magyarországon befektetni szándékozó külföldi szeretne találkozni. A fiatal magyar vállalkozók pedig igazgató tanácsi tagnak kérik fel az egykori mérnököt, akinek "csalhatatlan orra" van, hiszen eddigi mindegyik cége sikertörténet volt, - szögezi le a Le Point.

Az egykori Jugoszlávia tagországaiban működő Mercator bevásárlóközpont-lánc, a háztartási gépeket gyártó szlovén Gorenje és a sífelszerelést fejlesztő, szintén szlovén Elan története után a lap a Wizz Air légitársaságot mutatja be.

Budapesti lakásból a londoni tőzsdére repül a Wizz Air

A budapesti repülőtér közelében található irodában dolgozó négyszáz munkatárs átlagéletkora 25 év, és a lap szerint láthatóan nem nagyon izgatja őket a városközpontban hetek óta zajló politikai káosz. A céget három évvel ezelőtt Váradi József vezérigazgató vezetésével hat harmincas fiatal alapította egy lakásban kétmillió euróval. Vásároltak kilenc Airbust, majd hamarosan további húszat egymillárd euróért. Az elmúlt egy évben a Wizz Air 3 millió utast szállított, ami egymilliós növekedést jelent az előző év után, s a céget egy éven belül a londoni tőzsdén is jegyezni fogják.

A Graphisoft egy budapesti külvárosban fejlesztette ki azt a számítógépes programot, amelynek segítségével az építészek három dimenzióban tudják terveiket lerajzolni. A cég szektorában világelsőnek számít: eddig egymillió épületet, jelenleg pedig négy gigantikus tornyot Dubaiban, a 2012-es londoni Olimpia egyik standionját és egy kínai repülőteret terveznek a maroknyi magyar mérnök által kifejlesztett technikával. A The Wall Street Journal idei innovációs díját is kiérdemelte a Graphisoft.

A cég bevételének negyedét kutatásra fordítja azért, hogy a legújabb technológiák birtokában legyen. Dominic Gallello vezérigazgató a lapnak elmondta: a képzetlen munkaerő tényleg előnyösen olcsó lehet Magyarországon egy munkáltatónak, de a Graphisoft New Yorkkal, Párizzsal és Londonnal konkurál, s a magyar mérnökök bére is ehhez igazodik azért, hogy a legjobbak Budapesten maradjanak. A cég munkatársainak hatvan százaléka egyben részvényese is "ennek a szép kalandnak" - írta a Le Point.