A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) semmilyen önkorlátozást nem tud tolerálni - szólt a merev elutasító válasz a Magyar Lízingszövetség küldöttségének, amely szerdán ült tárgyalóasztalhoz a hivatal képviselőivel arról a javaslatcsomagról egyeztetni, amely a szövetség autóbizottságán belül megfogalmazódott.
A szövetség szeretett volna egy olyan, minden tag által figyelembe veendő ajánlást alkotni, amely mind a minimális önrészre, mind a maximális futamidőre nézve konkrét feltételeket szabna meg. A Lízingszövetség elképzelései szerint a gépjárművásárlóknak minimálisan 10 százalékos önrésszel kellene rendelkezniük ahhoz, hogy gépjárművet vásárolhassanak, vagyis a finanszírozott eszközértéknek minden esetben meg kellene haladnia a finanszírozott értéket.
Ez az előírás az ügyfelek érdeke is lenne - érvelnek a javaslat mellett a szakértők -, mivel így biztosítható, hogy csak azok vállalják az autófinanszírozást, akik valóban bírják majd a terheit, s nem kerül sor arra, hogy a visszavett autó mellett családok léte kérdőjeleződjön meg. A minimális önrész előírásával nem a Magyar Lízingszövetség találná fel a spanyolviaszt - a szomszédos Ausztriában törvény rögzíti a 20 százalékos önrészmértéket.
Az autóbizottság másik javaslata, amely maximum 100 hónapos futamidejű szerződések megkötését favorizálná, szintén ügyfélérdek, hiszen a túl hosszú finanszírozási idő miatt sok autótulajdonos ma azzal szembesül, hogy 4-5 éves, túlfutott autóját nemhogy lecserélni nem tudja, de a régi kocsi forgalmi értéke még a fennálló hiteltartozást sem fedezi.
A GVH ugyanakkor jelezte: amennyiben a Lízingszövetség a szabályozó hatóságoknál eléri, hogy javaslatai jogszabályi formát öntsenek, úgy már nem ütközne a versenytörvénybe a piac ilyen szabályozása. Hasonló jogi szabályozás működik a jelzáloghitelek esetében, ahol a hitelnyújtás felső határát az ingatlan fedezeti értéke határozza meg a pénzintézetek számára.