![Asztalborítással fenyegető pillanatok a páston, drámai feltámadás a kézilabdapályán](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5754/57541/575413/57541373_4256437_dee2790d0b709957f83b5129fc76dfd4_wm.jpg)
A NAPI Online információi szerint lakáslízing-piac első és idáig egyetlen szereplője az OTP-SCD Lízing Rt. a beruházótól az első befizetés egy részét marketingköltségként (a piacon keringő információk szerződéstől függően 2-4 százalék közötti mértéket említenek) "csípi le", de néhány százaléknyi jutalékra is igényt tart. Az, hogy ezekből a terhekből mekkorát vállalnak be és mennyit hárítanak tovább a fejlesztők, nyilván attól is függ, mennyire sürgős a lakások értékesítése, milyen a piaci helyzet.
Ha megtehetik és részben vagy egészben továbbhárítják a költségeket, nyilvánvalóan az ár is emelkedik. Abban a hangsúlyozottan elméleti esetben, ha a lízingkonstrukció mindkét típusú terhét száz százalékban áthárítja a vevőre a beruházó, a többlet akár a lakás vételárának egytizedét is megközelítheti. Van néhány beruházó, akitől kértünk jutalékot, fogalmazott Wrábel Zsolt, az OTP-SCD Lízing vezérigazgatója, aki ennek mértékét nem árulta el. Hozzátette: ez a jutalék sikerdíj jellegű, és addig nem is kérnek semmit, amíg nem jön létre az ügylet.
A vezérigazgató kiemelte, hogy nem tud olyan esetről, ahol a beruházó ráterhelte volna az ügyfélre a díjat. Ez a jutalék egyébként nem újdonság, az autólízing-piac is így működött, a teher pedig nem akkora, hogy azt a beruházók ne tudnák megfizetni a hasznukból - vélte Wrábel Zsolt. Szakmai berkekből ezzel szemben olyan történetet is hallani, ahol a vevő csak a lízingkérelme befogadásakor szembesült azzal, hogy a vételár időközben négy százalékkal magasabb lett.