További Magyar cikkek
Az idén már 150 alkalmazottját bocsátotta el az elmúlt évet 650 fővel záró egri Leoni Hungária Kft., mert a német anyacég az autókábelrendszer-gyártást Lengyelországba telepíti át. A társaság augusztusig üríti ki három bérelt üzemcsarnokát, ám addig még folytatódik az egyebek között az Audi szupersportautója, az R8, valamint a Lamborghini Murciélago és Gallardo modell kábelhálózatának gyártása. A cégcsoport hatvani kábelgyára egyelőre megmarad.
A Leoni konszern tavaly szeptemberben döntött arról, hogy a Wroclaw közelében lévő, hasonló nagyságú gyárába telepíti át az egri üzem munkaerő-igényes termelését, mivel a munkabérek járulékos terhei miatt nálunk 20 százalékkal magasabb a termelési költség.
Az autóipar beszállítói piacán fokozódó árverseny, valamint a magyarországi előállítás drágulása miatt határoztak úgy, hogy olyan gazdasági környezetbe viszik a gyártást, ahol a cégcsoport versenyképessége biztosítható. Pedig másfél éve még egy összesen 2,1 millió eurós beruházást hajtott végre az anyacég.
Minden egyes R8-as modellbe összesen négy kilométernyi vezetéket építenek be, s a fenti beruházási öszszeg jó részét a késztermékek automata mérőpadjára, valamint a félautomata szerelő-, illetve ultrahangos hegesztőberendezésre fordították. Az új termék gyártása miatt ugyanakkor szükségessé vált, hogy az akkor 720 fős társaság további 120 külső munkást béreljen.
Akkoriban Ötvös Tamás, a társaság ügyvezető igazgatója úgy nyilatkozott lapunknak, hogy a térségben magasnak számító munkaerőköltségek miatt a gyár jövőjét mindenképpen a nagyobb hozzáadott értékű komplex vezetékrendszerek jelentik, hiszen már akkor is nagy mennyiségben kapott a cég egyszerűbb kábelkötegeket ukrajnai alvállalkozóitól.
Az egykori Vilati Automatika Vállalat egri gyárában 1990-ben, 47 fővel kezdődött a kábelköteggyártás az Audi számára. Két évvel később, 80-20 százalékos német–magyar tőkerészesedéssel megalakult a Leoni-Vilati Hungária Kft., majd 1993-ban – a Vilati kivásárlása után – a vállalat neve Leoni Hungária Kft.-re változott. A következő évben a cég mosogatógép-kábelkötegeket kezdett gyártani a Bosch és a Siemens részére, majd a Fendt traktorgyár is a megrendelők közé lépett. Nyolc éve pedig a győri Audi Hungaria Motor Kft. járműgyára számára is megkezdődött a TT, az A4 és A6 modell teljes kábelhálózatának szállítása.
A német csoport másik magyar leányvállalata, a hatvani Leoni Kábelgyár Hungaria Kft. nem költözik. A kábelhálózatok alapanyagát, a szigetelt autóipari kábeleket előállító 150 fős cég évről évre kevesebb megrendelést kapott Egerből, ugyanakkor termelésének felét hazai, felét külföldi megrendelőinek szállítja. A termékek az Audi, a Volkswagen, a General Motors és a Ford autóiba kerülnek. Árbevétele a 2005-ös 29,466 milliárd forintról tavaly előtt 30,77 milliárdra emelkedett.
A Leoni 1997-ben, a hatvani ipari park első betelepülőjeként kezdte el építeni kábelgyártó üzemét. A termelés 1998-ban, 35 fővel indult meg. A kezdeti beruházás értéke 1,5 milliárd forint volt, majd folyamatosan bővítették a gyárat, ahol az idén nem lesz nagyobb beruházás, de az elmúlt évben egymillió eurós költséggel felépítettek egy kétezer négyzetméteres raktárbázist. A nürnbergi székhelyű Leoni AG-nak 16 európai országban van leányvállalata. Az összesen 70 országban 51 ezer alkalmazottal dolgozó csoport árbevétele az elmúlt évben 2,36 milliárd euróra rúgott.