További Magyar cikkek
Vass László, az Első Magyar Lobbiszövetség elnöke szerint fontos, hogy végre törvény szabályozza az érdekkijáró tevékenységet, és ezt nemcsak a törvényalkotási folyamatban engedi meg, hanem - közhatalmi döntésről szólván - tágítja a kört. Nem ért egyet azokkal az aggodalmakkal, amelyek szerint így hatósági ügyekben is lehet majd lobbizni, teret engedvén esetleg a korrupciónak. Meglátása szerint a hatósági eljárások menete szabályozott, így ott nincs mód lobbizásra. Ugyanakkor lényeges, egyedi - például fejlesztéspolitikai koncepcióval összefüggő - döntésekben szükség lehet a különböző érdekek érvényesítésére.
A még októberben benyújtott előterjesztés tartalma nem változott lényegesen, újdonsága inkább az, hogy még meg is születhet. A kormányoldal a télen "pihentette" az előterjesztést, most azonban mégis elfogadtatni igyekszik, várhatóan a koalíción belül megegyezve. A kapkodásban elfelejtették rögzíteni az új hatálybalépést, így erre hétfőn, a zárószavazáskor kerül sor. E szerint szeptember elsejétől hivatalosan is lehet Magyarországon lobbizni. Közel fél év szükséges a felkészülésre, ki kell alakítani a technikai hátteret, például igazolványt készítenek majd a bejegyezett lobbistáknak.
A leendő törvény értelmében a lobbizás a közhatalmi döntések befolyásolására irányuló, megbízás alapján, ellenérték fejében, vagyis üzletszerűen folytatott tevékenység. Lobbizhat természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiség nélküli szervezet, amennyiben szerepel az e célra létrehozott nyilvántartásban, és betartja a törvényi szabályokat. A lobbizás minden olyan tevékenységet felölelhet, amely az Országgyűlés, a kormány, az önkormányzatok, valamint az ezek irányítása, illetve felügyelete alá tartozó szervek vagy személyek feladat- és hatáskörébe tartozó döntések befolyásolására irányul. A szabályozás rögzíti a nyilvántartásba vétel feltételeit, részletezi a lobbizók alapvető magatartási szabályait és az összeférhetetlenségi rendelkezéseket. Így a lobbista kezdeményezheti a közhatalmi döntéshozó szervnél, hogy az Országgyűlés kijelölt bizottsága, a kormány, az illetékes miniszter, az önkormányzati képviselő-testület előtt kifejthesse álláspontját abban az ügyben, amelyért tevékenykedik. Érdekkijáró feladata során nem használhat fel semmilyen, a megbízótól kapott bizalmas vagy egyéb bennfentes információt megbízója hátrányára. Ha megszegi a törvényt, például meg nem engedett eszközökkel próbálja befolyásolni a döntéshozót, úgy törölhetik a regisztrációból. Nem lobbizhat többek között az országgyűlési képviselő, a polgármester, a párt és annak tisztségviselője, az állami gazdálkodó szerv és a közalapítvány sem.
Vass László, az Első Magyar Lobbiszövetség elnöke a törvény nagy hibájának tartja, hogy kizárólag a hivatásos lobbizást ismeri el, úgymond szakmát kreál, a civil szférát továbbra is elzárja ennek lehetőségétől. Ma több lobbiszervezet és mintegy 200 lobbista tevékenykedik. A törvénytől nagy áttörés nem várható, annál izgalmasabb lehet, hogy miként érvényesülnek a lobbizást tiltó szabályok. Például egyértelmű lesz-e, és kiderül-e, hogy mondjuk polgármester vagy más közhatalmi szereplő az adott ügyben csak a mindennapi teendőit végzi vagy netán lobbizik.