További Magyar cikkek
Bár a balatonfüredi idegenforgalomban az előző években összességében visszaesés tapasztalható, a kép valójában jóval árnyaltabb. Míg a sokoldalú és magas színvonalú szolgáltatást nyújtó négycsillagos szállodák és kempingek iránti érdeklődés változatlan, a középkategóriás szállodák iránti kereslet jelentősen csökken. Varga János, a Hotel Blaha Lujza ügyvezető igazgatója szerint a 45 férőhelyes, háromcsillagos szálloda kihasználtsága nyáron jó esetben 70-80, télen viszont csak 20-25 százalékos. Így pedig nehéz előteremteni az egész éves működéshez szükséges pénzügyi keretet.
Drasztikus visszaesés a Balatonnál
Mivel a szálloda építészeti adottságaiból adódóan nincs lehetőség konferenciatermek vagy wellness jellegű szolgáltatás kialakítására, a vendégek jelentős hányada a hétvégi hazai turistákból kerül ki. Hasonló tapasztalatokról számolt be a Hotel Agro illetékese. Az 50-60 százalékos kihasználtsággal működő háromcsillagos szálloda vendégeinek kétharmada belföldi. A németországi turisták elmaradásával egy időben emelkedik a Dániából, Hollandiából valamint Oroszországból érkezők száma. Varga szerint a mintegy tíz éve tartó visszaesés a balatoni turizmusban az elmúlt 4-5 évben vált drasztikussá. (2001 kiemelkedő év volt, ami elsősorban az euró bevezetése előtti utolsó német turistadömpingnek tulajdonítható.)
A közvetlenül a parton lévő szállók és vendéglátó-ipari egységek forgalma 20-25 százalékkal csökkent, a belső, vagyis nem partközeli területeken a visszaesés még erőteljesebb volt.
Az idegenforgalom csökkenése elsősorban azzal magyarázható, hogy míg korábban a Balaton a szegényebb rétegek nyaralóhelye volt, mára ez megváltozott, viszont a hiányos infrastruktúra és a viszonylag szegényes programkínálat távolabbi célok felé, például Horvátországba irányítja a hazai turistákat.
A négycsillagos Flamingó Hotelben is elmondták: a turisták zöme ma már egyre inkább a magas szolgáltatást nyújtó szállodák iránt érdeklődik. A tíz éve működő konferenciateremmel és wellness-szolgáltatásokkal felszerelt szálloda vendégeinek nagy része magyar turista.
Harmaduk dán, harmaduk holland
A középkategóriás szállodai vendéglátással szemben a minőségi kempingek meg tudták tartani a vendégkörüket - mondta lapunknak Tóth Béla, a Veszprémi Balatontourist Rt. marketingigazgatója. A cég által üzemeltetett füredi kempingben a múlt évben számos olyan jellegű beruházást hajtottak végre, amivel a kemping jó közepes európai színvonalú szolgáltató hellyé vált. Az 1999 óta folyamatosan zajló fejlesztés keretében elkészült egy-egy fürdőmedence felnőttek, illetve gyermekek számára.
Tóth szerint a kilencvenes évek óta Európában alapvető elvárás a kempingező turisták és a szakma részéről egy a kemping területén működő fürdőlétesítmény. A fejlesztések során megépült a strand közelében egy játszótér, kibővítették a vízi csúszdát, hogy alacsony vízálláskor is használható legyen, kibővítették a lakókocsik kiszolgálásához szükséges létesítményeket, valamint felújították a nyaralóházakat.
Míg korábban a kemping vendégkörét 60-65 százalékban a német turisták adták, arányuk mára 30 százalékra csökkent. Ezzel szemben nőtt a holland és dán vendégek aránya, súlyuk ma már eléri a 30-30 százalékot. A fennmaradó 10 százalék zömét a belgiumi és a hazai turisták adják. Ez a tendencia a többi balatoni kempingben is megfigyelhető.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=bJE1jRyMFaE6fJ8fhsC.y4ZQnDkFoiPbY7JeelfAZ7P.i7&stparam=wnniomkpwg&fastid=ipqxvzhaneitfhaugbtmmzijqomb&nc=0)