Nem tudni mennyiért, de az oroszoké a Malév

2007.02.08. 16:35
A privatizációs megállapodást az ÁPV még nem hozza nyilvánosságra, annak a munkavállalókat érintő részleteiről még egyeztetnek a szakszervezetekkel, de bejelentették: az elmúlt évek kudarcai után sikerült eladni a Malévot, a nyertes az Air Bridge Kft.

"Az ÁPV Zrt. mai igazgatósági ülésén a privatizációs szervezet legfőbb döntéshozó testülete áttekintette a Malév Zrt. privatizációs folyamatát, amelyet érvényesnek és eredményesnek nyilvánított, az eljárás nyertesévé a tárgyalásos eljárás záró szakaszába egyedüliként meghívott AirBridge Zrt-t nyilvánította" – áll az ÁPV közleményében. A magánosítási eljárást lezáró részvényadásvételi szerződés véglegesítésére és aláírására a Malév Zrt. érdekképviseleteivel történő egyeztetéseket követően kerülhet sor – írják. Az ÁPV Zrt. jelenleg további információkat nem közöl, a folyamat részletes bemutatását a privatizációs szerződés aláírását követően teszi meg.

A Malévra az ősszel írt ki pályázatot az elmúlt évek négy privatizációs kudarca után az ÁPV Rt. A 2006-ot is a várakozásokat meghaladó veszteséggel záró légitársaságért öten pályáztak, a második, tárgyalásos körbe már csak egy ír és egy litván befektetői csoport került be végül egyedül esélyesnek nyilvánított Air Bridge mellett. Információink szerint az orosz Kras Airt és több más légitársaságot is irányító Borisz Abramovics tulajdonában álló cégnek sikerült elérnie, hogy ne az eredeti elképzelések szerint szabaduljon az állam a légitársaság hiteleinek kezességétől.

Nyerhet az új stratégiával a Malév
"Örvendünk a döntésnek és mindent meg fogunk tenni, hogy a szerződéskötés által a Malév mielőbb bekerüljön abba a kelet-nyugati légiközlekedési tengelybe, amelynek keleti szárnyát az AirBridge és szakmai partnere, az AiRUnion biztosítja. A nemzeti légitársaságnak sokat hozhat ez a stratégiai fontosságú változás," - közölte Borisz Abramovics, a pályázó fő részvényese a döntést követően. Az AiRUnion légi szövetség öt légitársaságot foglal magába: a KrasAir Airlinest, a Domodedovo Airlinest, a Samara Airlinest, az Omskavia Airlinest és a Sibaviatrans Airlinest. A szövetség négy regionális központtal rendelkezik, ezek: Moszkva (Domodedovo), Szamara, Krasznojarszk és Omszk. Az AiRUnion flottája több mint száz repülőgépből áll.

Az alaphelyzet az lett volna, hogy – a vételár ehhez képest elhanyagolható összegétől függetlenül – az új tulajdonos váltsa ki az állami garanciát a Malév mintegy 20 milliárdos hitelcsomagjából. A légitársaság teljes adósságállománya 30 milliárd forint körüli összegre rúg, ám ebből tízmilliárd forint fedezeteként a cég gépparkjának kisebb, saját tulajdonában álló része szolgál, négy, egyébként évek óta eladásra szánt CRJ típusú és egy Boeing 767-es gép. Veres János pénzügyminiszter egy héttel ezelőtt jelentette be, a kormány hozzájárult az ÁPV Zrt. igazgatósága által tett javaslathoz, hogy a Malév vagyonelemei egy állami vagyonkezelőhöz kerüljenek, és ezekért a Malév használati díjat fizessen, így fokozatosan térüljön meg az államilag garantált hitelállomány.

Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. (ÁPV) 100 százalékos tulajdonú vállalatot alapít arra, hogy a Malév magyar nemzeti légitársaság által állami garanciával felvett hosszúlejáratú kölcsönt átvállalja - derül ki a csütörtökön közzétett kormányhatározatból. Az MTI úgy tudja, hogy ebbe a cégbe kerülhet be a légitársaság működéséhez szükséges néhány vagyonelem, és/vagy vagyoni jog, mindaddig, míg a magántulajdonba került Malév a kölcsönt vissza nem fizeti. A Malév 2005. évi beszámolója szerint 2005 december 31-én 19 207 milliárd forint hátrasorolt kötelezettsége volt a légitársaságnak. A kormányhatározat úgy szól, hogy az intézkedés az MFB Zrt.-től felvett, állami készfizető kezességvállalással fedezett, "hátrasorolt" kölcsön átvállalását engedélyezi a privatizációs szervezet által megalakítandó vállalata számára. A határozat alapján a kölcsön futamidejét 2020-ig meghosszabbítják.

A kormány a határozat szerint felkéri a pénzügyminisztert, hogy kezdeményezze az Európai Bizottságnál a Malév privatizációs tranzakciójának vizsgálatát. Az MTI értesülése szerint erre azért van szükség, mert egyeztetni kell arról, hogy a privatizációhoz kapcsolódó intézkedések összhangban vannak-e az uniós elvárásokkal. A kormány ugyanis február 6-iki határozatában tudomásul vette, miszerint a pénzügyminiszter engedélyezte az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt.-nek, hogy a privatizációs szerződés megkötésével összefüggésben legfeljebb 5,2 milliárd forint összeghatárig szavatossági kötelezettséget vállaljon. További 3,5 milliárd forint tulajdonosi kölcsönt is nyújt az ÁPV a kormányhatározat alapján a Malév számára azon a címen, hogy átmenetileg finanszírozza a Malév által vásárolt eszközök után fizetendő áfát.