További Magyar cikkek
Az elmúlt napokban előbb a krasznojarszki légikikötő, utána a moszkvai Domogyedovo, majd több további repülőtér tagadta meg az AiRUnion repülőgépeinek üzemanyag-feltöltését az orosz légiszövetséghez tartozó vállalatok tartozásai miatt. Az AiRUnion közleményben kért elnézést az utasoktól, arra hivatkozva, hogy az üzemanyag rendkívüli módon megdrágult, ám mivel a jegyeket már korábban eladták, ebből a forrásból nem tudják fedezni a pluszterheket.
Az AiRUnion-cégcsoporthoz tartozó Malév sajtóosztálya a Napi Gazdaság megkeresésére elmondta: az orosz cég pénzügyi nehézsége nem érinti működésüket. A tulajdonos a Malév Zrt. privatizációjával kapcsolatos vállalásait maradéktalanul teljesíti. Az orosz repülőtér-üzemeltetők és az üzemanyag-szállítók szolgáltatásuk felfüggesztésével akarják rákényszeríteni a légitársaságokat, hogy megegyezzenek hitelezőikkel - tette hozzá a hírhez az AiRUnion, amely később részletekben utalt némi pénzt kerozinra, így több járata, ha késve is, de fel tudott szállni.
Eközben a Russian Oil Group csődeljárást indított a csoport második legnagyobb tagja, a Domodedovo Airlines ellen, további nyomást gyakorolva a társaságra. Az AiRUnion legnagyobb magántulajdonos részvényese, Borisz Abramovics nem nyilatkozott a vállalat gondjairól.
Az emelkedő olajár nyomása és a gazdasági recesszió miatt a Malév erőforrásait európai hálózatára koncentrálja, ezzel erősítve regionális piaci pozícióit. Ennek megfelelően az idei téli menetrendtől kezdődően megszünteti veszteséges nagy távolságú járatait és átalakítja flottáját. A légitársaság New York-i és torontói járatait szünteti meg (Napi, 2008. július 24.). A kerozin drágulása miatt ugyanis ezek költsége utanként hétmillió forinttal kerül többe, mint egy éve. Torontóba 2008. szeptember 21-én, New York-ba 2008. október 25-én indul az utolsó gép. A nagy távolságú repülések megszüntetésével csak ebben az évben mintegy 1,6 milliárd forintot takarít meg a cég. A Malév ezen felül - 2004 óta - bevezette az úgynevezett kerozinpótdíjat, ami az üzemanyag ár világpiaci változásának függvényében ma egy európai útvonal esetében szakaszonként átlagosan harminceurós költség.
A légitársaság a regionális flottáját üzemanyag-takarékos Bombardier Q-400-as turbópropelleres gépekkel egészíti ki. Az alacsonyabb forgalmú, téli menetrendi időszakban pedig öt B-737-es repülőgépét bérbe adja más légifuvarozóknak. Az első négy, egyenként hatéves repülőgép a téli menetrendi időszaktól kezdődően áll forgalomba. A következő lépcsőben, 2012-ben négy új repülőgéppel bővül a magyar légitársaság gépparkja. Ezeket újabb négy Q-400-as követi majd 2013-ban, melyre opcionálisan adtak rendelést a Bombardier-nek. A szerződés értéke a négy új gép esetében 113 millió dollár és az opcionálisan megrendelt gépekkel együtt 226 millió dollár. A költséghatékonyság mellett nyolc Q-400-as a jelenleg a flottában lévő regionális gépekkel összevetve 22,4 százalékkal több férőhelyet biztosít és harminc százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a hasonló kapacitású jetek. Ezzel a Malév 2,1 milliárd forintos megtakarítást érhet el a téli menetrendi időszakban.