Sokan utaztak a Malévval

2006.05.08. 14:25
Az első negyedévben nőtt a Malév forgalma, ezzel a piaci részesedése is. Bangkok volt a legnépszerűbb desztináció a télen - ezek a gépek voltak a legtelítettebbek. A Magyarország feletti légiforgalom duplájára nőhet 2020-ig.

A légiközlekedésben holtszezonnak számító év eleji hónapokban a Malév menetrend szerinti járatain jelentősen növekedett az utasforgalom - közölte a társaság. Az év első három hónapjában 11,7 százalékkal utaztak többen a légitársaság menetrend szerinti járataival, amelyek telítettsége így 3 százalékkal nőtt a tavalyi év hasonló időszakához képest.

A repülési tevékenységből származó bevétel a tervnél nagyobb mértékben, 19 százalékkal növekedett. A társaság továbbra is a kelet-európai régióban könyvelheti el a legnagyobb mértékű forgalombővülést, de a nyugat-európai régióban az erős konkurencia ellenére is 6 százalékkal több utast szállított. Az élénkülő forgalom eredményeképpen a Malév piaci részesedése útvonalhálózatán 40,4-ről 42,2 százalékra emelkedett.

Bangkok, New York, Toronto

Az első negyedév legnépszerűbb célállomásai között volt Bukarest, ahová a nemzeti légitársaság napi négy járatot közlekedtet. Ezen a vonalon 36 százalékos utasszám-növekedés mellett a járatok telitettsége tovább nőtt. Ugyanígy eredményesek a dublini, athéni, larnacai és tel-avivi desztinációk.

A légitársaság négy hosszú távú járata - New York, Toronto, Peking és Bangkok - az év első három hónapjában is rendkívül népszerű volt, ezeken a vonalakon összesen 70 százalékkal utaztak többen a tavalyi évhez képest. A jelentős növekedés elsősorban a márciusig átlagosan 87 százalékos telítettséggel üzemelő bangkoki járatnak köszönhető, ugyanakkor jól teljesített és a foglalási adatok alapján a következő időszakra is nagyon biztató a New York-i járat, amelyen a gyenge téli hónapokban is 72 százalékos telítettséget regisztrált a vállalat. A Malév torontói vonala továbbra is népszerű, a telítettség itt is 70 százalék feletti volt.

Radarcsere a légiszolgálatnál
A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat hétfőn leállította a kőrishegyi radart - ez a több mint 38 millió eurós radarcsereprojekt része. A teljes költségvetés felét az unió biztosítja; az eddigi közbeszerzési tárgyalásokon a HungaroControl 12,6 millió eurót takarított meg. A radarcsere 2007 végére valósult meg, akkorra a kőrishegyi és a püspökladányi radart is lecserélik. A kieső kőrishegyi információk pótlására két szlovák radarállomás adatait integrálták a rendszerbe. Hangyál Gyula, a szolgálat légiforgalmi igazgatóhelyettese az MTI-nek beszámolt arról, hogy jövőre a debreceni repülőtér légiforgalmát is a szolgálat irányítja majd. Az ellenőrzött légtér megteremtésével növelhető a repülőterek kapacitása, bár az irányítás költségei várhatóan a jelenleginek mintegy kétszeresére - több 10 millió forintra - emelkednek.

2020-ra duplázás

A Magyarország feletti légiforgalom a következő évekre várt, átlagos 9-10 százalékos növekedés mellett duplájára emelkedhet 2020-ig, a Ferihegyi Repülőtér gépforgalma pedig az idei 1-2 százalékos bővülést követően várhatóan 4-5 százalékkal nő a következő években - idézte az MTI Mudra Istvánt, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat igazgatóját.

A légitársaságok foglaltsági mutatója nő, a további bővülésnek azonban gátat szab a piac telítődése és a ma még hiányzó repülőtéri beruházások megvalósítása, így a HungaroControl Románia és Bulgária uniós csatlakozásától várja az átrepülő forgalom jelentős növekedését.