További Magyar cikkek
Hamarosan dönthet az ÁPV Rt. arról, melyik befektetőjelölttel kezdi meg a tárgyalásokat a Malév privatizációjáról. A hiánypótlási határidő november 27-én lejár, elkészült a cég vagyonértékelése. A vagyonkezelő annak függvényében dönt, hogy milyen minőségű és mennyi értékelhető ajánlat lesz a négy jelölt anyagából - mondta a Világgazdaságnak a végső döntés időpontjára vonatkozó kérdésre az ÁPV Zrt. kommunikációs vezetője.
A litvánoknak 31 milliárdot érne
A négy jelölt közül háromnak a szándékairól lehet több-kevesebb információhoz jutni. Tegnap a "sötét lónak" számító litván LAL Investiciju Valdymas fő tulajdonosa, a ZIA Valda képviselője, Gedimas Ziemelis a helyi Lietuvos Rytas napilapnak adott nyilatkozatában 380-414 millió litas (kb. 31 milliárd forint) ajánlati árról beszélt. Ez az összeg két év alatt folyhat be, és az egész projekt értékére utal - fűzte hozzá. A társaság a vilniusi repülőteret is felhasználná az észak-amerikai és európai célállomások jobb kihasználására, és jelezte, hogy felvásárlásokra készül az ágazatban. Nyilván átszállónak tekinti Ferihegyet, és nagyon jól jönne neki a Malév kiterjedt déli és délkelet-európai hálózata, az ott megszerzett üzleti pozíciói. A vezető szerint az ázsiai és az ausztráliai járatokat is közösen üzemeltetnék, feltehetően a magyar légitársaság gépparkját felhasználva. Ehhez azonban újabb nagy gépeket kellene lízingelni.
A LAL Investiciju Valdymas tavaly augusztusban 25,5 millió litasért (kb. 7,4 millió euró) vette meg a litván államtól a Lietuvos Avialinijos légitársaságot. Úgy tudjuk, a mostani ajánlatához a Deutsche Banktól kapott garanciát. Nem megerősített hírek szerint az Aeroflot és a Gazprom résztulajdonosa, Alekszandr Lebegyev iparmágnás is támogatja a litván cég jelöltségét. Lebegyevről tudni kell, hogy annak a Borisz Abramovicsnak az egyik versenytársa, aki az AiRUnion szövetséget irányítva 49 százalékban tulajdonosa a Malévre pályázó AirBridge Rt.-nek.
Az oroszoknak kevesebbet
Szinte kizárt, hogy a litvánokéhoz hasonló összeget fizessen az AirBridge. Az orosz üzletember lapunknak többször megerősítette, hogy miközben a társaság több üzletágtól is megvált, eredménye nem javult, cégértéke nem növekedett. A pénzügyi szinten tartást éppen az üzletágak eladásából finanszírozták, eközben bizonyos célállomások esetében jelentős piacvesztést kellett elkönyvelnie. Abramovics több százezer utast hozna az orosz városokból, egy részük átszálló utas lenne. A
z oroszok újrafinanszíroztatnák a Malévet, legalábbis a meglévő tartozásaik egy részét. "A privatizációs feltételeknek megfelelően tőkeinjekcióra is készek vagyunk. Egyébként a tartozás önmagában nem olyan szörnyű dolog, az a fontos, hogy biztosítsuk a bevétel beáramlását, mert ebből lehet fizetni a tartozást" - fejtette ki a Dow Jonesnak.
Az íreknek többet
Az állami légivállalat sikeres talpra állításában szerzett tapasztalatára, széles üzleti kapcsolataira és az ezeken keresztül beszerezhető pénzügyi forrásokra épít az az ír befektetői csoport, amelyik itteni partneréül Ofer Hava üzletembert választotta. Ezt a pályázót Tom Mulchanynek, az Aer Lingus egykori vezetőjének, az Allied Irish Bank volt vezérigazgatójának neve fémjelzi. Feltétlenül megőriznék a Malév nemzeti státusát, és kihasználnák a cég délkelet-európai pozícióit.
Egyelőre nem tudni, milyen pénzügyi háttér áll a rendelkezésükre, az viszont biztos, hogy Mulchany irányította az Aer Lingus átszabását és tőzsdei bevezetését. Lehet, hogy a források előteremtésében Ofer Hava, a Home-Center Zrt. ingatlanfejlesztő és -beruházó cég tulajdonosa és vezérigazgatója játszik szerepet, de inkább az valószínű, hogy az induláshoz szükséges magyar kapcsolat miatt vesz részt az üzletben. Az Irish Times szerint az egész ügylet értéke viszont meghaladhatja a 150 millió eurót. Minthogy a Malév tartozásai körülbelül 140 millió eurót tesznek ki, az említett összeghez az egészet át kell vállalnia a vevőnek.