Soros a Malévban?

2004.07.28. 08:11
Kínai, francia és akár osztrák jelentkező is lehet a privatizációra felajánlandó Malév-részesedésre. A nemzeti légitársaság árát máris megemelte önmagában az is, hogy napirendre került az ügy. A kormány ma tárgyalja a cég magánosításáról szóló előterjesztést.
Nyílt pályázatot írnak ki a Malév Rt. részvénypakettjére, amelyre előreláthatólag több európai és ázsiai cég is jelentkezik. A kormány várhatóan mai ülésén tárgyalja az ÁPV Rt.-ben már véglegesített tervezetet. Egyelőre nem tudni, hogy mekkora részt ajánlanak fel, de feltehetőleg legfeljebb ötven százalék mínusz egy szavazatról lesz szó.

Megújult géppark

Már az a tény is megemelheti a Malév-csomag árát, hogy az elmúlt napokban világossá vált: a kormányzat elszánta magát a döntésre. A társaság értékét növeli, hogy legfontosabb vagyoneleme, a géppark teljesen megújult: 2005 tavaszától mind a 18, még 2002-ben nyomott áron lízingelt, vadonatúj Boeing gép szolgálatban lesz, és a régebbi Boeingek sem idősebbek 3-5 évnél (kivéve a két 767-est), a CRJ gépek pedig 1-2 évesek. Az új gépekkel nagyságrendekkel csökkenhet az üzemeltetési és karbantartási költség, s növekvő utasforgalommal, jelentősen javulhat a cég pénzügyi eredménye.

Soros a Malévban?

Egyelőre csak nem hivatalos célzások láttak napvilágot arról, hogy kik és milyen megfontolásból érdeklődnek. Készségét fejezte ki a szorosabb kapcsolatokra a forgalmát tekintve negyedik kínai légitársaságnak számító Hainan Airlines (HNA), amelyben - az amerikai American Aviation cégen keresztül - Soros György magyar származású milliárdos is tulajdonos. A HNA honlapja szerint a tulajdon hatvan százaléka a kínai állam vagy állami tulajdonú vállalkozások kezében van, s a magántulajdonosok közül a Soros-féle társaság vezeti sort 14,8 százalékkal.

A HNA öt éve szerezte meg engedélyét a nemzetközi járatok üzemeltetésére: Hainan tartományból (Dél-Kína) a környező délkelet-ázsiai országokba viszi utasait. Európában azonban egyáltalán nincs jelen, s a Malév-tulajdon kiváló lehetőség lenne számára az európai építkezésre. A cég elnöke a közelmúltban Budapesten megerősítette: egy közös cargobázis létrehozását is elképzelhetőnek tartja Ferihegyen. Az augusztus 2-án induló heti három Budapest-Peking járaton tíz tonna árut lehet majd szállítani.

A HNA erős versenyben van otthon, ahol az évi két számjegyű növekedést felmutató légiközlekedési ágazatot radikálisan átalakítja a kormány. Egy másfél évvel ezelőtt részlegesen nyilvánosságra hozott és még most is aktuális terv szerint első lépcsőben kilenc légitársaságból három nagyot hoznak létre, és később esetleg a megmaradt tizenötöt is az új nagyokhoz csatolják.

Franciák és osztrákok Elvileg nem zárható ki, hogy a SkyTeam nemzetközi légiszövetség vezető tagja, a francai-holland Air France-KLM holding (AF-KLM) kisebb részesedést vásárol a Malévban, amely novembertől társult tag lehet a szövetségben. Ebben pont az a cseh CSA segíti a Malévet, amelyiket integrációba, vagyis egy későbbi csatlakozásra hívta az AF-KLM francia vezérigazgatója. A cseh társaság egyelőre nem mondott nemet. A holding hálózatát jól kiegészíthetné a Dél- és Délkelet-Európában erős Malév célállomásaival. A SkyTeam vezetői előzőleg többször is hangoztatták: a szövetségen belül fölmerülő privatizációs lehetőségeket először a tagoknak ajánlják fel.

Az osztrák Austrian Airlines (AUA) vezérigazgatója, Vagn Sörensen a Wirtschaftsblatt minapi számában ismét nem zárta ki, hogy a cég részt vesz a közép- és kelet-európai térségben működő légitársaságok magánosításában. Elismerte ugyanakkor, hogy az ezen vállalatok által képviselt piac nem túl nagy, s az AUA már eddig is kiterjedt hálózatot működtet földrészünk ezen övezetében. Az AUA néhány hete jelezte érdeklődését az Air Bulgaria bolgár légitársaság magánosítási pályázata iránt is.