További Magyar cikkek
A Michelin budapesti gyárában az éves tervezett leállást hoztuk előbbre, december 19-től tervezünk ideiglenes leállást. A nyíregyházi üzemünkben az ideiglenes termelési leállás december 13-tól indul – reagált a Michelin Hungária az Indexnek arra az értesülésére, hogy ideiglenes gyárleállásról döntött a francia érdekeltségű gumiabroncsgyártó. A két gyárban több mint 1200 dolgozót érint a kényszerszünet.
Másoknak ajánlják fel dolgozóikat
A gyár januártól ugyan normál szinten folytatja a termelést – bár az Index úgy tudja, felmerült annak a lehetősége, hogy egyharmadával csökkentést a kapacitásokat –, ennek ellenére csökkenti a dolgozói számát. A saját állományból ugyan senkit nem küldenek el, ám közölték: „a Michelin Hungária nyíregyházi gyárában csökkent a kölcsönzött munkaerő iránti igény”, amivel lényegében megerősítették információnkat, hogy a nyíregyházi üzemben nem tartják meg a bérelt munkaerőt.
Hogy ezzel a döntéssel pontosan hány ember veszíti el a munkáját, azt, hiába kérdeztük, nem válaszolta meg a Nyíregyházán személygépkocsi- és mezőgazdasági abroncsokat, Budapesten tehergépjármű-abroncsokat gyártó cég. Annyit viszont közöltek, hogy a vállalat – együttműködésben a munkaerő-kölcsönzővel – „elősegíti ezen dolgozók elhelyezkedését oly módon, hogy kapcsolatot vett fel más munkáltatókkal, és ajánlása garanciaként szolgál az új foglalkoztató számára a dolgozó képzettsége és hozzáállása tekintetében”, emellett segítették egy „olyan előadás létrejöttét, melyet dolgozókat toborzó termelő vállalat személyügyese tartott számukra”.
Arra a kérdésünkre, hogy az ideiglenes nyíregyházi és a tervezettnél hosszabb budapesti termelésleállás összefüggésben van-e az autóiparnak a válságból fakadó visszaesésével, a Michelin Hungária PR-munkatársa, Nehéz Katalin azt közölte: „a globális válság autóipari beszállítóként természetesen minket is érint. A Michelin csoport ugyanakkor 75 százalékban az utánpótlás piacon értékesít, ez a tény csökkenti a krízis hatását. A piaci igények változását a Michelinnek is követnie kell termelésében, ez a magyarországi leányvállalat gyáraiban is érvényes”.
Korábban cáfoltak
Az Indexhez már október közepén jutottak el olyan hírek magyarországi autóipari és beszállítói körökből, hogy a francia érdekeltségű cég a termelésének és így dolgozói számának a csökkentésére kényszerülhet. Akkor azonban Nagy Béla kommunikációs igazgató még cáfolta ezeket az értesüléseket, mondván: normál szinten folyik a termelés, de a vállalat „rövid távon, 3-6 hónapos időtartamban 5-10 százalékos termelésingadozást kezelni tud”, erre megoldásként említette a munkarend vagy a munkaidőkeret módosítását, esetleg szabadságok kiadását.
Akkori szavai még arra utaltak, hogy létszámcsökkentés egyelőre nem lesz, hiszen „a gumiabroncsgyártás területén szakmailag jól képzett munkatársakat foglalkoztatunk, így a létszámleépítés csak akkor jöhet szóba, ha az összes egyéb lehetőséget már kihasználtuk és a kereskedelmi igény csökkenése tartósnak mutatkozik”.
A Michelin kommunikációs igazgatója októberi válaszában felhívta a figyelmet arra is: az autóipart és a hozzá többé-kevésbé közvetlenül kapcsolódó iparágakat a vevőigények erős hullámzása már többször érintette. Annyit azonban már akkor előrevetített Nagy Béla, hogy ha a válság tartós lesz, és mégis kihat a termelésükre, arra a Michelin „szerkezeti változtatásokkal kénytelen válaszolni”.