Most megmarad az összes mellékvonal

2007.11.20. 13:32
A politika idén nem enged bezárni egyetlen szárnyvonalat sem, 12 szakaszon tesztidőszak következik, vasúttal és busszal is lehet majd utazni. A holnap reggeli-délelőtti sztrájkot azonban így is megtartják, mert "a GKM egyoldalúan döntött, és a 38 mellékvonal jövője nem biztosított".

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium tervei szerint 38 vonalon nem akartak közszolgáltatást rendelni, vagyis ezeken a szakaszokon vagy bezárt volna a vasút, vagy a MÁV-tól eltérő vállalkozó üzemeltette volna ezeket térségi vasútként. Ám úgy tűnik, ezek a tervek most megbuknak a szocialista képviselőkön.

A nagyobbik kormánypárt politikusai az utóbbi időben többször szembehelyezkedtek a koalíciós partner SZDSZ és a miniszterelnök javaslataival, sőt le is szavazták a parlamentben saját kormányukat, ha népszerűtlen reformintézkedésekről volt szó. Információink szerint most is ez történt az SZDSZ-hez tartozó (de Kóka János miniszter előre bejelentett lemondása miatt amúgy is gyenge) GKM javaslataival.

A 38 vonalból 12 van a legnagyobb veszélyben, de az biztos, hogy idén ezek sem zárnak be. A minisztérium szerint ezekre nincs szükség, de egy "több hónapos időszak" következik, amikor még járnak a vonatok és a helyettesítésükre kitalált volános buszok is. Ez a periódus a szakszervezetek tudomása szerint februárig tart majd.

Az a furcsa, takarékosnak semmiképp nem nevezhető állapot alakul tehát ki, hogy pont a legkisebb forgalmú irányokban többletkapacitásokat állítanak forgalomba. Hivatalosan azért, hogy "felkészüljenek a szolgáltatóváltásra", magyarán, hogy kiderüljön, a vonaton vagy a buszon utaznak többen. Lapunk úgy tudja, ezzel a hibrid megoldással lényegében a Vasutas Települések Szövetségének elvárásait teljesíti a szaktárca.

A 12 mellékvonal, ahol "felkészülnek a szolgáltatóváltásra"
37 sz. Balatonkeresztúr–Somogyszob 57 km
42 sz. Mezőfalva–Paks 40 km
45 sz. Börgönd–Sárbogárd 30 km
47 sz. Godisa–Komló 19 km
64 sz. Pécs-Külváros–Pécsvárad 21 km
65 sz. Villány–Mohács 24 km
87 sz. Szilvásvárad–Putnok 34 km
114 sz. Kocsord-alsó–Csenger 25 km
117 sz. Tiszalök–Ohat-Pusztakócs 65 km
121 sz. Mezőhegyes–Battonya 18 km
126 sz. Kisszénás–Kondoros 6 km
127 sz. Vésztő–Kőrösnagyharsány 32 km

A 12 vonal kiválasztásánál a legkisebb forgalmú vonalak közül válogattak, azokat jelölték ki, ahol az érintett önkormányzatok nem kezdeményezték az októberi felszólítás után a térségi vasútvonal megalakítását, illetve ahol csak kevés ilyen önkormányzat jelentkezett.

A többi 26 mellékvonal üzemeltetésére a GKM pályázatban keres vállalkozókat. Amíg a kiválasztás lezajlik, tehát értesüléseink szerint legalább nyárig, megmarad a MÁV szolgáltatása.

Bár Garamhegyi jelezte, a mellékvonalak megmenekülése miatt reméli, hogy elmarad a szerdára tervezett munkabeszüntetés, a szakszervezetek nem fogadják el a minisztérium ajánlatát, továbbra is sztrájkolni akarnak. Mondván, a GKM egyoldalúan döntött, és nem biztosított a 38 mellékvonal jövője.