Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Most megmarad az összes mellékvonal

2007.11.20. 13:32
A politika idén nem enged bezárni egyetlen szárnyvonalat sem, 12 szakaszon tesztidőszak következik, vasúttal és busszal is lehet majd utazni. A holnap reggeli-délelőtti sztrájkot azonban így is megtartják, mert "a GKM egyoldalúan döntött, és a 38 mellékvonal jövője nem biztosított".

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium tervei szerint 38 vonalon nem akartak közszolgáltatást rendelni, vagyis ezeken a szakaszokon vagy bezárt volna a vasút, vagy a MÁV-tól eltérő vállalkozó üzemeltette volna ezeket térségi vasútként. Ám úgy tűnik, ezek a tervek most megbuknak a szocialista képviselőkön.

A nagyobbik kormánypárt politikusai az utóbbi időben többször szembehelyezkedtek a koalíciós partner SZDSZ és a miniszterelnök javaslataival, sőt le is szavazták a parlamentben saját kormányukat, ha népszerűtlen reformintézkedésekről volt szó. Információink szerint most is ez történt az SZDSZ-hez tartozó (de Kóka János miniszter előre bejelentett lemondása miatt amúgy is gyenge) GKM javaslataival.

A 38 vonalból 12 van a legnagyobb veszélyben, de az biztos, hogy idén ezek sem zárnak be. A minisztérium szerint ezekre nincs szükség, de egy "több hónapos időszak" következik, amikor még járnak a vonatok és a helyettesítésükre kitalált volános buszok is. Ez a periódus a szakszervezetek tudomása szerint februárig tart majd.

Az a furcsa, takarékosnak semmiképp nem nevezhető állapot alakul tehát ki, hogy pont a legkisebb forgalmú irányokban többletkapacitásokat állítanak forgalomba. Hivatalosan azért, hogy "felkészüljenek a szolgáltatóváltásra", magyarán, hogy kiderüljön, a vonaton vagy a buszon utaznak többen. Lapunk úgy tudja, ezzel a hibrid megoldással lényegében a Vasutas Települések Szövetségének elvárásait teljesíti a szaktárca.

A 12 mellékvonal, ahol "felkészülnek a szolgáltatóváltásra"
37 sz. Balatonkeresztúr–Somogyszob 57 km
42 sz. Mezőfalva–Paks 40 km
45 sz. Börgönd–Sárbogárd 30 km
47 sz. Godisa–Komló 19 km
64 sz. Pécs-Külváros–Pécsvárad 21 km
65 sz. Villány–Mohács 24 km
87 sz. Szilvásvárad–Putnok 34 km
114 sz. Kocsord-alsó–Csenger 25 km
117 sz. Tiszalök–Ohat-Pusztakócs 65 km
121 sz. Mezőhegyes–Battonya 18 km
126 sz. Kisszénás–Kondoros 6 km
127 sz. Vésztő–Kőrösnagyharsány 32 km

A 12 vonal kiválasztásánál a legkisebb forgalmú vonalak közül válogattak, azokat jelölték ki, ahol az érintett önkormányzatok nem kezdeményezték az októberi felszólítás után a térségi vasútvonal megalakítását, illetve ahol csak kevés ilyen önkormányzat jelentkezett.

A többi 26 mellékvonal üzemeltetésére a GKM pályázatban keres vállalkozókat. Amíg a kiválasztás lezajlik, tehát értesüléseink szerint legalább nyárig, megmarad a MÁV szolgáltatása.

Bár Garamhegyi jelezte, a mellékvonalak megmenekülése miatt reméli, hogy elmarad a szerdára tervezett munkabeszüntetés, a szakszervezetek nem fogadják el a minisztérium ajánlatát, továbbra is sztrájkolni akarnak. Mondván, a GKM egyoldalúan döntött, és nem biztosított a 38 mellékvonal jövője.