Hatalmas fejlődés előtt a saját márkák piaca

2003.10.07. 09:01
A magyar fogyasztók körében népszerűbbek a kereskedők saját márkanév alatt futó termékei, mint a szlovák, cseh és lengyel vásárlók körében, s kedveltségük folyamatosan növekszik, sőt az AC Nielsen szerint itthon és Kelet-Közép-Európában a saját márkás termékek boomjára lehet számítani.
Öt éven belül, elsősorban Magyarországon és a Cseh Köztársaságban, 15-20 százalékos piaci részesedést várnak ezen termékektől - derült ki a piackutató 36 országban elvégzett elemzéséből.

Babaápolás és mirelit

A Tesco például itthon és világszerte stratégiai fontosságúnak tarja a saját márkák minél erőteljesebb megjelenítését. A cég Magyarországon már több ezer terméket jegyez saját logójával.

Szintén erőteljes itthon a babaápolási cikkek kereskedelmi márkája, amelyben a legnagyobb részt a drogérialáncok pelenkái - például a dm prémium minőségű terméke - viszik el, jelentős forgalmat bonyolít le a szegmensben a Rossmann is.

Erős pozíciói vannak a saját márkák körében a mirelit áruknak is, ebben a Family Frost jár az élen. Szintén stratégiai szegmensnek számít a tejtermék, sőt ma már számtalan kiskereskedelmi lánc forgalmaz saját logós tejet. Ezen a területen nagy szerep jut majd az erősödő diszkontláncoknak is.

A német Lidl, amelynek indulását jövőre várják a megfigyelők, erőteljes saját márkás szortimenttel bír, üzleteiben csak másodlagos szerep jut a gyártói márkáknak. A legnagyobb kereskedelmi márkás termékcsoportok a felmérés szerint továbbra is a hagyományos tömegtermékekből - például papíráruk, műanyag zacskók, csomagolóanyagok - kerülnek ki.

A saját márkák fejlődése ugyanakkor a készételek területén a leglátványosabb. Az ilyen termékek piaci részesedése a készételek esetében már 51 százalékra tehető a vizsgált 36 országban.

Prémium kategóriák felé fejlesztenek

Az AC Nielsen szerint a kereskedők ennél is többre törnek, ugyanis a saját márkáikat mindinkább a prémium kategóriák felé fejlesztik. Ez azért figyelemre méltó, mert az e kategóriába tartozó termékek piaci részesedése néhány éve még kikezdhetetlennek tűnt. Ráadásul a fogyasztók immár bíznak a saját márkás "prémiumok" minőségében, s az alacsonyabb ár komoly versenyelőnyt jelent számukra.

Az említettek miatt a jövőben a márkagyártók a jelenleginél is nagyobb nyomás alá kerülnek mind az árat, mind a "polckezelést" illetően. Megfigyelők szerint viszont a gyártók nem feltétlenül kerülnek ki vesztesen a versenyből, hiszen a kereskedők hatalmas mennyiségű saját márkás teméket igényelnek, előállításukhoz pedig elsősorban a márkagyártók rendelkeznek megfelelő kapacitással.

A legtöbb saját márkás áru jelenleg az önálló márkákat gyártó multinacionális cégek regionális üzemeiből kerül ki. A társaságok gyakorlatilag ezzel a ma már egyáltalán nem mellékes tevékenységgel optimalizálják kapacitásukat.