További Magyar cikkek
A főutak áprilisi matricásítása óta, az önkormányzatokkal egyeztetve, már több tucat alsórendű útszakaszon vezettek be súlykorlátozást a nehézgépjárművek számára – mondta a Világgazdaság érdeklődésére László Sándor, a Magyar Közút (MK) Kht. vezérigazgatója. Folyamatosan vizsgálják a forgalom alakulását, és ahol kell, újabb korlátozó táblákkal veszik elejét annak, hogy ezek a járművek lakott területeken hajtsanak keresztül, vagy hogy elkerüljék a súlyukat jobban elviselő főutakat a kisebb teherbírásúak rovására.
Az eddigi vizsgálatok azt bizonyítják, hogy a díjfizetési kötelezettség kiterjesztése beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Egyrészt a forgalom nem terelődött át a főutakról, vagyis nem történt érdemi átrendeződés, másrészt többletbevétel keletkezett.
Többet vásárolnak
Ezt támasztják alá az Állami Autópálya-kezelő Zrt.-től kapott adatok is. Már áprilisban érzékelhető volt a díjasítás hatása, akkor leginkább az éves matricák eladása ugrott meg: számuk közel nyolcszorosa volt a tavalyelőtti és majd ötszöröse a tavalyi azonos hónapi adatnak. Az első fél évben pedig az összes D4-es vignettából az elmúlt évinek közel másfélszeresét vásárolták, az ezekből származó árbevétel mintegy kétszerese a 2006. évinek. Ezek az értékek jóval meghaladják az össz-matricaértékesítés első hat hónapi emelkedési mértékét, miszerint a múlt évhez viszonyítva a számuk 25, az eladásból származó bruttó árbevétel pedig 34 százalékkal emelkedett.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium április 1-jétől módosított díjrendelete értelmében a D4-es (12 tonna feletti össztömeg) kategóriába tartozó járművek után úthasználati díjat kell fizetni a főutak meghatározott részén. Az MK Kht. ezzel egy időben az intézkedések hatásainak értékelésére forgalomszámláláson alapuló vizsgálatot indított.
Egyelőre az látszik, hogy a díjfizetési kötelezettség kiterjesztése általában nem eredményezett jelentős forgalomátrendeződést. Ugyan a jelenség átmenetileg létezhetett, de a helyzet azóta konszolidálódott. Csak kisebb – jellemzően néhány százalékpontos – átrendeződések voltak a megelőző év azonos időszakának helyzetéhez képest.
Csak a 43-ason nagyobb a forgalom
A vizsgált útszakaszok közül különleges helyzetben van a 43-as főút Szeged–Makó közötti szakasza, ahol Románia EU-csatlakozása miatt a nehézgépjárművek forgalma nagymértékben megnőtt. Ezt a szakaszt figyelmen kívül hagyva a vizsgált utak idei teherjármű-forgalma a tavalyinak a 99,3 százalékát teszi ki. Az elemzés szerint egyes útszakaszokon mintegy 10 százalékkal csökkent a forgalom, más szakaszokon hasonló mértékben nőtt. Ez utóbbira példa a szolnoki Tisza-híd, ahol nincs fizikai lehetőség a díjas szakasz elkerülésére.
A 42 díjasított útszakaszon egyébként 2005-ről 2006-ra az összes forgalom 2,6, a nehézgépjárműveké pedig 3,5 százalékkal nőtt. Mivel az utóbbiaknál átlagban hasonló bővülés várható az idén, a díjköteles szakaszokon elmaradó forgalomnövekedés mintegy négy százalékos lehet. A fizetős utakkal párhuzamos mellékutakon – az eddig feldolgozott forgalomszámlálási adatok alapján – a tehergépkocsi-forgalom mintegy 2,6 százalékkal nőtt, azaz a korábbi évek tendenciái érvényesülnek.
Az év első felében 2006 hasonló időszakához képest összességében mintegy 25 százalékkal több matricát vásároltak az autósok, ez 34 százalékos nettó bevételnövekedést eredményezett. A bevétel meghaladta a 26,3 milliárd forintot.
Január–júniusban valamennyi díjkategóriában jelentős forgalomemelkedés volt. Az értékesítési számok egyre növekvő tendenciája mögött az autópályák forgalmának emelkedésén kívül a gyorsforgalmi úthálózat bővülése, valamint a főutak díjasítása áll. További keresletnövelő tényező az M6-os autópálya tavaly átadott mintegy 65 kilométere, amely új irányba tette lehetővé a sztrádán való közlekedést.