További Magyar cikkek
Belemagyarázás
Úgy tudjuk, a Warner már kapcsolatba lépett a sört gyártó Brau Union Hungária Sörgyárak Rt-vel, és kérte a reklám felfüggesztését. László Attila, a Brau Union vezérigazgató-helyettese közölte: a Warner valóban kifogásolta a reklámot, de szerinte pusztán arról van szó, hogy a magyar szereplőkkel magyar környezetben készített filmbe egyesek hajlamosak "belemagyarázni" a Mátrix jeleneteit.
Sok filmben van üldözős jelenet
Mint mondta, a filmben pusztán annyi történik, hogy emberek üldöznek valakit, az illető betér egy kocsmába, megiszik egy korsó sört, mire az üldözői eltűnnek. Felvetésünkre, miszerint a szereplők öltözködése, mozgása kísértetiesen emlékeztet a Mátrix szereplőire, és a reklámban ugyanazokat a vizuális trükköket alkalmazzák, mint amiket a moziban, László csak annyit mondott: ezen az alapon rengeteg filmbe bele lehetne kötni, hiszen sok filmben van üldözős jelenet. László hozzátette: nincs rá okuk, tehát nem is áll szándékukban visszavonni a reklámot.
A Heineken a hivatalos partner
A történet azért is kínos lehet a Warnernek, mert a Mátrix Magyarországon májusban mozikba kerülő új részénél a filmgyártó egyik hivatalos partnere a Heineken. Így elvileg megtörténhet, hogy egyszerre fut a Soproni Mátrix-szerű reklámja és a hivatalos Heineken-Mátrix reklámok. A holland sör magyarországi márkamenedzsere kérdésünkre elmondta: a Heinekennek valóban kellemetlen az ügy, de ezzel kapcsolatban nem tehet semmit, a vitát a Warnernek és a Brau Unionnak kell rendeznie.
A bírói gyakorlat adhat választ
Az Index által megkérdezett szakértő elmondta: a magyar szerzői jog nem tekinti szabad felhasználásnak a paródiát, azaz ha a "kifigurázott" műnek nemcsak a stílusát veszik át, hanem bizonyos részeit is, akkor engedélyt kell kérni. A neve elhallgatását kérő jogász szerint ebben az ügyben két kérdés vetődik fel: felhasználja-e a Mátrix egyes egyéni-eredeti jeleneteit a reklám? "Nyilván a konkrét felvételt nem használták fel, ez azonban nem jelenti azt, hogy a filmalkotást vagy annak részeit nem vették át. Amennyiben csak stíluselemeket, ötleteket vettek át, erre nem kellett engedélyt kérjenek a jogtulajdonostól. Ha viszont egyéni-eredeti jellegű "alkotásmorzsákat" használtak fel, az már sérti a szerzői jogot" - mondta.
A másik kérdés, hogy a film egyes jellegzetes szereplőinek kereskedelmi célú szerepeltetése kimeríti-e a szerzői jogban megtalálható "merchandising" fogalmát? "A szerzőt megilleti a műben szereplő jellegzetes és eredeti alak kereskedelmi hasznosításának és az ilyen hasznosítás engedélyezésének kizárólagos joga is. Vajon ez a nem hagyományos kereskedelmi hasznosítás is e fogalom alá vonható? Erre a kérdésre csak a bírói gyakorlat tud választ adni; mindkét lehetőség mellett és ellen is hozhatók fel érvek" - véli a jogász.
A Terminátor is érintett?
A Soproni egy korábbi reklámja, a "Sörminátor" a Terminátor című filmre emlékeztet. A Terminátor 3 szintén a Warner produkciója, arról azonban nincs információnk, hogy az amerikai vállalat ezzel kapcsolatban is vizsgálódna.