További Magyar cikkek
A kormány álláspontja változatlan
A Népszabadság értesülései szerint a MÁV igazgatósága előreláthatólag szeptember első napjaiban tárgyal először azoknak a vonatoknak a listájáról, amelyek jövőre talán már nem közlekedhetnek. Az igazgatósági tárgyalást követően a gazdasági tárca elé kerülő tervezet elkészítését az indokolja, hogy a költségvetés összeállítására törekvő kormányzat álláspontja az elmúlt egy hónapban jottányit sem változott. Így valószínűtlennek látszik, hogy a vasút jövőre megkapja a működéséhez szükségesnek ítélt legkevesebb 95,6 milliárd forint teljes költségtérítési támogatást. Ez az optimális esetre gyártott - vagyis többi között az összes vonal megőrzését, a szükséges fejlesztéseket tartalmazó - másik forgatókönyv szerint elérhetné a 150 milliárd forintot is.
A negyedelés sem elég
A napvilágot látott hírek szerint a régóta indokolt, ám politikai támogatás hiányában eddig meg nem valósított vonatmegszüntetés a MÁV járatainak mintegy negyedét érintheti. Azaz, ha a tervezet valósággá válik, a naponta átlagosan közlekedő 2500 járatból januárra már csak 1800-1900 marad. A MÁV menetrendjének ésszerűsítésével a 25 százalékból hat-nyolcat az utasoknak okozott különösebb kényelmetlenség nélkül képes abszolválni. Emellett még mintegy félezer járatot kellene felszámolni, ami már az ország minden területén nehézséget okozna.
A tervezett menetrendszűkítés nem ismeretlen a vasút érdekvédelmi szervezeteinek vezetői előtt sem. Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke, a Népszavának korábban mintegy 20-30 százalékos járatritkítás lehetőségéről beszélt.
Nem csak mellékvonalak
Egyelőre nem ismeretes: a költségvetési takarékosságnak mely járatok eshetnek áldozatul. Valószínű azonban, hogy a kormányzati jóváhagyást igénylő lépés nemcsak a mellékvonalakat érintené. Emellett nincs válasz arra sem, hogy azokon a vonalakon, ahol a vonatok leállítása egyenlő a teljes vasúti forgalom megszűnésével, ki venné át a tömegközlekedési szolgáltatások ellátását. Mindenesetre a MÁV-nál korábban elismerték: a társaság reformprogramjának kidolgozásával számoltak a vasút által fenntartott autóbuszjáratok - a Mávaut - újraélesztésével is.
A biztos sem biztos
A Népszabadság értesülései szerint a gazdasági tárcánál fontolgatják Udvari László vasúti reformokért felelős miniszteri biztosi posztjának megszüntetését. A szakember az elképzelések szerint továbbra is a MÁV igazgatóságának elnöke maradna. Egyes magyarázatok szerint a miniszteri biztosi megbízás megszűnését a pénzügyi tárca által megszabott szűk finanszírozási feltételek indokolják. Más források szerint viszont a meghirdetett reformokhoz kapcsolódó vasútfinanszírozási gyakorlat átalakításában elért szerény eredmények a megbízás fenntartását értelmetlenné teszik.