Bukhat az MNB-n a kreatív könyvelési trükk
További Magyar cikkek
A most aktuálisan ígért öt helyett a GDP 6,5 százalékára is rúghat az államháztartás hiánya, ha az idén sem fogadja el az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat a magyar autópálya-építés árának költségvetésen kívülre helyezését. Erre ahogy tavaly, most is adódik esély, ami egész konstrukció bukását okozhatja. A Magyar Nemzeti Bank ugyanis a Népszabadság szerint ismét kifogásait hangoztatja a kormány által kifundált kreatív könyvelési trükkel szemben. Teszi ezt annak ellenére - fogalmaz a lap -, hogy a konstrukció néhány hónapja átment az uniós ellenőrzésen, és alkalmazása elvben szabad utat kapott.
Az Eurostat menlevele szerint mindazok az autópálya-építések kihelyezhetők a költségvetésből, amelyek pénzügyi és műszaki készültsége (a leszámlázott, valamint átadott építési feladatok összessége) nem éri el a teljes beruházás felét. Tavaly éppen az okozott problémát, hogy a kormány több már megépült és forgalomba helyezett sztrádaszakasz árát próbálta utólag a büdzsén kívül elszámolni. Ez pedig nem felel meg az EU előírásainak. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy az unió rostáján még ez is könnyedén átment volna - állítja a Népszabadság.
Aki romba döntötte a kormány terveit
Csakhogy Szapáry György, az MNB alelnöke szeptember elején az EU-pénzügyminiszterek szokásos találkozóját megelőző rendes bizottsági ülésen kételyeinek adott hangot az autópályatrükkel kapcsolatban. Ezzel vizsgálatra késztette az Eurostatot és romba döntötte a magyar kormány terveit. Az egyértelmű uniós állásfoglalás után a kormány kénytelen volt megemelni a hiányszámot, ami így elérte a GDP 6,1 százalékát. Ezzel hazánk az uniós deficitlista vezetőjévé vált. A jegybank álláspontja szerint viszont a feljelentés többletkiadástól mentette meg az országot.
Az MNB továbbra is elutasítja az egész konstrukciót - szerintük jobb lenne az autópályákat a költségvetésen belül tartani. Ráadásul nem fogadják el azt sem, hogy az idén kihelyezésre váró beruházások mindenben megfelelnek az uniós feltételeknek. Kifogásaiknak hivatalosan egyelőre nem adtak hangot, ám a Népszabadság úgy tudja: gondjaikat a Pénzügyminisztérium és a Központi Statisztikai Hivatal illetékeseivel már megosztották.
Aki kénytelen lesz emelni a deficitet
A lap szerint az elszámolhatóságról folyó vita az elsődleges akadálya az ÁAK autópályakötvény-kibocsátásának. A tőkebevonással 600 milliárd forintra tennének szert. A tőkepiaci akció azonban december óta húzódik, és egymást követik a lejáró határidők. Hab a tortán, hogy az épülő autópályák áprilisig esedékes kifizetéseire az ÁAK az év elején 90 milliárd forintnyi áthidaló hitelt vett fel. Ez a pénz lassan elfogy, a kötvénynek viszont még se híre, se hamva.
Az év vége felé - szeptember táján, amikor ismét lesz olyan uniós egyeztetés, ahol a jegybank, ha akarja, kifogást emelhet a magyar módszer ellen - a tavalyihoz nagyon hasonló helyzet állhat elő. Ekkor a kormány a már elkészült sztrádákat semmilyen trükkel nem számolhatja majd el a büdzsén kívül, és az új autópályák árával kénytelen lesz emelni a deficitet. A projektutak az idén 330 milliárd forinttal szerepelnek a tervekben. Ez a GDP mintegy 1,5 százalékának megfelelő összeg. A deficit tehát akár ennyivel is nőhet - az elszámolástól függően.
A jegybank nem jelezte a Pénzügyminisztériumnak, hogy kifogásai volnának az autópályák elszámolásával kapcsolatban - közölte a Népszabadsággal Pichler Ferenc, a tárca kabinetfőnöke. Azt is leszögezte: a minisztérium az autópálya-elszámolásokban az érvényes szabályoknak megfelelően jár el.