További Magyar cikkek
A jövő a mobil fizetési szolgáltatások irányába való elmozdulás, s ebben az integrált szolgáltatások kínálják az új lehetőséget - emelte ki Turny Ákos, a Budapest Bank termékfejlesztési vezetője az E-Money Symposiumon.
Ma a világon a mobil fizetési forgalom 80 százalékát a virtuális áru online vásárlása (ilyen például a csengőhang), a "fizetés mozgás közben" (ebbe a kategóriába tartozik a Magyarországon is rendkívül népszerű útdíjfizetés, s ide sorolható a még kevésbé elterjedt parkolójegy), s a harmadik a fizikai áru online vásárlása (vagyis például a jegyvásárlás, hírlap-előfizetés, virágküldés) teszi ki. Turny szerint a bankok óvatosabbak ezen a területen, részben a széleskörűen elfogadott standardok hiánya, részben a magas beruházási költségek miatt.
A mobil fizetés hazánkban kezdeti stádiumban van - summázta Turny. Több egymással is versengő eljárás létezik a piacon, s alapvetően az ügyfelek fogják meghatározni, hogy melyik élethelyzetben milyen fizetési megoldást választanak majd. A szakember úgy véli, továbbra is a kis összegű tranzakciók növekedése várható, ezzel együtt Turny szerint egyelőre nem valószínű, hogy a mobil fizetések kiváltják a kártyás tranzakciókat. Arra a kérdésre pedig, hogy miért nem terjed gyorsabban ez a megoldás, a bank illetékese egyrészt a technológiai egység hiányát, a szabályozói környezet ellentmondásait, illetve az ügyfelek belépési korlátait sorolta. A mobil fizetési mód elterjedése mellett pedig sok minden szól - elsősorban a kényelem -, s miután a magyarok mintakövetők, a szakember szerint ez ebben az esetben is elindít majd egy folyamatot.
E szolgáltatásfajta elterjesztéséhez azonban egyszerű, egyértelmű kommunikációra, üzenetekre van szükség - tette hozzá Bodon Ildikó, a T-Mobile stratégiai üzletfejlesztési igazgatóságának igazgatóhelyettese. Szetnics László, a Pannon adat- és üzletfejlesztési igazgatóságának vezetője szerint azon is el kellene gondolkodni, miként lehetne a cégeket - például közműszolgáltatókat - teljesen beterelni a rendszerbe, mert mindaddig, amíg közülük egy is sárga csekken kéri a számla kiegyenlítését, az ügyfél elsősorban a postán áll sorba, ahelyett hogy a mobil fizetést választaná.
A szimpóziumon felvetődött az árképzés kérdése is, mégpedig a sztrádamatrica vásárlása kapcsán, amely így száz forinttal többe kerül, mint ha például az ügyfélszolgálaton vásárolja az ügyfél. Szetnics ennek kapcsán elmondta, ügyfeleik közül minimális az ezzel kapcsolatos kifogás. Ez is azt igazolja, hogy az ügyfél a kényelemért hajlandó fizetni - ezt már Inotai Balázs, a Cellum Zrt. elnöke tette hozzá, aki megjegyezte még: a tranzakciók számának növekedésével standardizálódik az ár, vagyis a kereskedők és a felhasználók számára is elfogadhatóbbá válik.
A tanácskozáson az is felmerült, hogy a mobil fizetési megoldások egyelőre alapvetően a lakossági ügyfeleknek szólnak, bár elméletileg a vállalati előfizetőknek is kínálnának ilyeneket. Inotai pedig azt hangsúlyozta, hogy a Budapest Bankkal kidolgoztak egy megoldást az FMCG-szektor számára, s bár bonyolult üzleti folyamatról van szó, idővel biztosan bevezetik.