Judit
3 °C
7 °C

Harcban az olajosok és a szeszesek

2007.10.04. 07:28
A Tesco saját közlése szerint itthon 3500 liter bioetanol-alapú E85-ös üzemanyagot értékesített - és ezzel teljesülni látszik kitűzött eladási terve -, ám az adatok alapján még nem lehet eldönteni, hogy a megújuló energiát hasznosító bioüzemanyagok előállítási iparága Magyarországon merrefelé induljon el.

Az irányt akár ki is jelölhette volna az a nemrég megjelent OECD-tanulmány, amely a biohajtóanyagok gazdasági szerepét elemezte. A tanulmány élesen bírálta a bioetanolt, amelynek előállítását egyrészt erősen támogatja az állam (itthon jövedékiadó-mentességgel), másrészt a környezeti szerepe az OECD szerint korántsem olyan meggyőző, mint az korábban elterjedt. Ráadásul az élelmiszeriparban árfelhajtó hatása is lehet.

Ám az OECD-tanulmányt a Magyar Bioetanol Szövetség szinte azonnal és tételesen cáfolta, többek között azért, mert a dokumentumban elavult számokkal dolgoztak, és bizonyos pontokon csúsztatott a világszervezet elemzése.

Itthon két érdekcsoport feszül egymásnak e területen: a biodízelben erősen érdekelt Mol és a bioetanolt előállító alkoholgyártók. Mivel Magyarország mezőgazdasága mindkét termék előállításához kitűnő alapanyagot kínál, ezért a közeljövőben a növényi energiát hasznosító üzemanyagok húzóágazattá is válhatnak.

A feszültség oka - az egyes üzemek építését finanszírozó bankok szerint - a termőföldek kapacitásának szűkössége. Például a jelenlegi biodízelüzem-projektek tervezett kapacitása olyan jelentős, hogy azok ellátásához importalapanyagra is szükség lesz. Ez uniós kvótakérdéseket is felvethet. A bioetanolnál a pénzintézetek szerint az alapanyag árának túlzott kilengése okoz kockázatokat. A gyártók képtelenek hosszú távú szerződéseket kötni, ami kockázatossá teszi az üzletet. Például olyan kukoricaár-kilengés, mint a mostani, finanszírozhatatlanná teheti a kisebb gyártókat.

A másik erős rizikófaktor az állami támogatás. Ha a döntéshozók amellett voksolnak, hogy megvonják a területről a szubvenciót, vagy az állam hirtelen igényt tart például az etanol jövedéki adójára, nem kizárt, hogy a termék versenyképtelenné válik a fosszilis energiával szemben. Az állam kivonulása miatt Németországban például be kellett zárni biodízelt előállító üzemet. A technológia, adott esetben az autógyártók, ráadásul csak lassan zárkóznak fel az üzemanyaggyártók mellé.

A Napi Gazdaság információi szerint a General Motors a közeljövőben a Saab gépkocsikon kívül több márkában is bevezeti a bioetanol-alapú E85-ös benzinnel működő motorokat. (Svédországban már hét éve kapható a bioetanol.) Így várhatóan a Cadillac mellett az Opel és a Chevrolet is megjelenik majd az úgynevezett Flexi Fuel (FFV)-erőforrásokkal. Sőt úgy tudni, hogy a Renault is dolgozik már ezen a projekten, és nem kizárt, hogy a Skoda is tesz ilyen irányú lépéseket.

Ám a Magyarországon 2010-ig tervezett 10 ezer FFV-s személygépjármű eladása nagy valószínűséggel nem teljesül, ugyanis a termék ára 3-5 százalékkal magasabb a hagyományos autókénál, és mivel az FFV az E85-ösből valamivel többet fogyaszt, az árkülönbség egy hagyományos felhasználónál szinte soha meg nem térülő többletbefektetés. Hasonló technikai problémák mutatkoznak a biodízel esetében is.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?