Már egy ideje ismert, hogy a vasúttársaság fiatalítani és bővítené szeretné a vontatóparkját. Nem véletlen, hogy keresik vele a kapcsolatot a termék nagy szállítói. A Világgazdaság szerint tegnap a Keleti pályaudvaron a németországi Bombardier Transportation mutatta be a MÁV vezetésének a Traxx nevű, Európa-szerte már mintegy négyszáz példányban futó, de mára már nyolcszázban elkelt mozdonyát.
A MÁV-osok ki is próbálták a két áramnemű Traxx AC-t, amely mellett három további (dízel, villany/dízel és DC) típus is készül Kasselben. A termékcsaládot alapvetően interregionális áru- és személyszállításra szánja a gyártó, a MÁV-nak tehát akkor van szüksége ilyenekre, ha az országot átszelő nemzetközi korridorokon akarja erősíteni a tevékenységét. S a hazai vasúttársaság ezt akarja: a 2015-ig szóló közlekedéspolitika a programjába illesztette a Magyarországot is átszelő IV. és V. páneurópai folyosó fejlesztését országhatártól országhatárig. A teljes törzshálózat korszerűsítése mintegy 1000 milliárd forintot jelentene, ebből e célra 2007-ig mintegy 200 milliárdot költött el.
A Bombardier honlapja szerint a Keleti pályaudvaron bemutatottal azonos mozdonytípust használnak Németország mellett Belgiumban, Hollandiában és Svájcban, továbbá számos, németországi végpontú, több országot érintő európai nemzetközi forgalomban. Mindez majd a referencia miatt lehet fontos. A kínálat persze bővebb. Az említett Siemens mellett forgalmaz vontatóeszközt a Stadler, az Alstom és több más gyártó is. Bármit is választ majd a MÁV, a mozdonyparkja bővül, hiszen jelenleg csak Ganz-MÁVAG, illetve Ganz-MÁVAG-Ganzvill gyártmányai vannak, összesen közel ezerháromszáz. Ezek közül azonban csupán 850 fogható hadra, a többi felújításra, vizsgáztatásra vár.
A mozdonybeszerzés előkészületeként egyébként a vasúttársaság tavaly ősszel már lezárta a mozdonyvezető-képzéshez szükséges mozdonyszimulátor tenderét, egy kabinos és két, hálózatba köthető szimulációs oktatóberendezésre és szoftvereire keresett szállítót. A mozdonyokkal a MÁV Zrt. gépészete gazdálkodik. Az egységre növekvő teher hárul amiatt, hogy tőle már nemcsak a MÁV leánycége, a MÁV Cargo Zrt. bérel eszközöket, hanem a kis hazai vasúttársaságok egy része is. Ráadásul a Cargo későbbre, ez évre tervezett magánosítása utánra tolta ki a saját mozdonyparkja létrehozását - bár két használtat már vett. Eközben teljes vontatása kiszervezésére készül, a megbízás fő esélyese pedig értelemszerűen a MÁV gépészete. Az üzletágat a jövő évre tervezett önálló céggé alakítása is megújulásra készteti.