Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

200 milliárdos Mercedes-gyár épül Kecskeméten

2008.06.18. 09:32
Döntött a Daimler: Kecskeméten építi fel új Mercedes-gyárát. Az új kompakt modellek gyártását végző, több száz hektáron felépíteni tervezett üzemre 800 millió eurót, nagyjából 200 milliárd forintot költenek, a gyár 2500 embernek ad majd munkát. Ez lesz Magyarország legnagyobb beruházása, ami a nyújtható legtöbb állami támogatással valósul meg. Hogy ez mennyi lesz, azt Gyurcsány Ferenc nem árulta el, ám az Index becslései szerint meghaladhatja a 25 milliárd forintot.

A Daimler Benz Magyarországot választotta a Mercedes az új modelljei gyártásának helyszínéül. A konszern Kecskeméten létesít 800 millió eurós beruházásal egy 2500 főt foglalkoztató üzemet. Garamhegyi Ábel, a gazdasági tárca szakállamtitkára, külgazdaságért felelős kormánybiztos az Index kérdésére elmondta: a várost délről elkerülő 44-54-es főúttól délre, az 5-ös főút közelében vásárol a cég több száz hektárnyi, magánszemélyek tulajdonában lévő földet az új gyártóüzem számára.

Florian Martens, a Mercedes szóvivője elmondta, hogy Magyarországon a legjobbak a feltételek a tervezett új üzem létrehozásához, a cég elnökségének egyhangú döntése alapján létesül az üzem. A kecskeméti gyártelep a Daimler-Benz első kelet-európai üzeme lesz.

Az autógyár 2500 embernek ad munkát közvetlenül, valamint akár további tízezernek is a beszállítók révén – mondta Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a megállapodás ismertetésekor. A Daimler döntése Magyarország legnagyobb beruházásának megvalósítását jelenti. Hogy a német cég ehhez mennyi állami támogatást kap, azt egyelőre nem tudni.

A legtöbb, mint adható

Gyurcsány erről csak annyit árult el: az EU-n belül adható maximális támogatást kínálta a magyar állam, akárcsak versenytársai. A döntésnél Gyurcsány szerint ezért nem ez számított, hanem az autópályahálózat, az eddigi autógyárak sikerei és a befektetőknek nyújtott egyéb minőségi szolgáltatások szóltak mellettünk. Garamhegyi ezt azzal egészítette ki kérdésünkre, hogy ha csak a pénz számított volna, akkor Szerbia nyer, mivel nem uniós tagként a többinél nagyobb összegű támogatást tud ajánlani.

A támogatás a megszokott elemekből áll: beruházási és képzési támogatás, valamint adókedvezmény, mondta a kormányfő. A támogatásról további részleteket a szerződés aláírása és az EU jóváhagyása után árulnak el. Tudomásunk szerint a csomagban a kvázi készpénzes beruházási támogatás mellett társaságiadó-kedvezmény – ez tíz évre szólhat, és a társasági adó akár nyolcvan százalékáig terjedhet –, valamint képzési támogatás támogatás szerepel.

Több mint 25 milliárdot adunk?

Ez utóbbi a képzési költség 25-50 százaléka lehet attól függően, hogy akkreditál képzésről van-e szó, vagy a képesítést csak az adott vállalat ismeri el; hátrányos helyzetűek képzésére további tíz százalék támogatás jár. A pénz folyósításának feltétele az, hogy rendezettek legyenek a cégnél a munkaügyi viszonyok, valamint a támogatott dolgozók hatvan százalékát legalább egy évig foglalkoztassák.

Mivel most még nem lehet tudni, mennyi társasági adót kellene fizetni a Mercedes-gyárnak a következő tíz évben, a támogatás teljes összegét csak megsaccolni lehet. Az Index becslései szerint – a Hankooknak nyújtott támogatás mértékéből kiindulva – nem lenne meglepő, hogy a végösszeg meghaladná a 25 milliárd forintot. Garamhegyi a támogatás mértékéről csak annyit mondott: az összes támogatás maximális mértékét az EU pontosan szabályozza a befektetés százalékában, régiókra és iparágakra lebontva

Részben nyilvános lesz

A támogatási szerződést várhatóan heteken belül aláírják, prognosztizálta az Index kérdésére az Egyesült Államokban tartózkodó Garamhegyi, hozzátéve: annak a közpénzeket érintő részeit a törvényi előírásoknak megfelelően, hatvan nappal a szerződés hatályba lépését követően nyilvánosságra hozzák. A támogatás maximális mértékét az EU pontosan szabályozza a befektetés százalékában, régiókra és iparágakra lebontva, mondta az államtitkár.

A gyár építése 2009-ben kezdődik, az első autó 2011-ben gurul le a gyártósorról. A kezdeti kapacitás a kezdetben évi százezer autó lesz, de a szám később emelkedhet.

Román, lengyel, szerb vetélytársak voltak

Az autógyártó eredetileg romániai helyszínt keresett, de a döntés előtt, a hét elején kiszivárgott hírek szerint az utolsó körben magyar, szerb és lengyel helyszínek is képbe kerültek. Magyarországról belül három helyszínt ajánlottak a németek figyelmébe – az egyik Miskolc volt –, közülük a befektető választotta ki a kecskemétit. A döntés során feltehetően figyelembe vették, hogy innen a legkönnyebb a majdani balkáni ecxport logisztikáját megszervezni, de foglalkoztatási és szakképzési adatokat is kértek, mondta Garamhegyi.

Már a korábbi német sajtóhírek is arról szóltak, hogy a Mercedes új generációs A és B osztályának járműveit gyártanák az új üzemben. A gyártelep létesítése összefüggésben áll azzal, hogy a Mercedes-Benz kompakt modelljeinek a számát a jelenlegi kettőről négyre kívánja növelni. A beszállítók többsége feltehetően magyar vállalkozás lesz, mivel a gyárban alkalmazott technológia olyan partnereket igényel, amelyek négy órán belül képesek a megrendelt árut leszállítani.

Évi 100 ezer autó

A Mercedes új generációs A-és B- osztályának járműveit gyártaná Kecskeméten, ahol a gyár várható teljes kapacitása – a korábbi hírek szerint – évi 100 ezer autó lesz. A német vállalat azt is közölte, hogy fenntartják a németországi Rastattban lévő gyárat is, ahol jelenleg az A-és a B-osztályú kocsik gyártása folyik, ott további 600 millió eurós fejlesztést hajtanak végre. A gyártelep létesítése összefüggésben áll azzal, hogy a Mercedes-Benz kompakt autó modelljenek a számát a jelenlegi kettőről négyre kívánja növelni.

Az eddigi legnagyobb magyarországi invesztíció a Hankook dunaújvárosi gumiabroncsgyárának megépítése volt. A dél-koreai cég 2005-ben eldöntött 132 milliárd forintos beruházásához az állam különböző készpénzes konstrukcióban és adókedvezmények formájában összesen 15,8 milliárd forint támogatást adott – vagyis ad 2010-ig –, ám ennek egy részét az abroncsgyár a munkaügyi problémák miatt nem kapta meg.

Jön a német tőke

A gazdasági átalakulás kezdete óta Magyarországra érkezett külföldi közvetlen tőkebefektetések állomány 2007 végén 66,4 milliárd euró volt, közölte a német bejelentés kapcsán a Miniszterelnöki Hivatal. Ebből 59,1 milliárd eurót tett ki a részvény, egyéb részesedés és újrabefektetett jövedelem formájú működőtőke-befektetések állománya. Az egy főre jutó működőtőke-állomány tekintetében Magyarország közel két évtizede a közép-kelet-európai térség éllovasának számít.

A Magyarországon végrehajtott külföldi közvetlen tőbefektetések legnagyobb része – 27 százalék, 14,8 milliárd euró – Németországból érkezett. Meghatározó szerepe van még Hollandiának – 13 százalék, 7,2 milliárd euró –, Ausztriának – 11,4 százalék, 6,2 milliárd euró –, Franciaországnak – 4,7 százalék, 2,6 milliárd euró –, valamint az Amerikai Egyesült Államoknak – 3,9 százalék, ami 2,1 milliárd euró – a magyarországi befektetésekben.