Másfél évtized után bezárja legnagyobb kelet-közép-európai gyártóbázisát a német Mustang GmbH – erősítette meg a Napi Gazdaság információit Birgid Rose, a Mustang Marcali Rt. ügyvezető igazgatója. Az üzemből a tervek szerint március végéig – a törvényi előírások betartásával – több mint 400 dolgozót küldenek el.
Lakat a lengyel és orosz üzemen is
A döntésről már tájékoztatták a helyi önkormányzatot, illetve a területileg illetékes munkaügyi központot is. A künzelsaui székhelyű Mustang GmbH, amely a világ egyik legnagyobb farmergyártója és -forgalmazója, a folyamatosan növekvő költségek miatt korábban hazai és nyugat-európai, a közelmúltban pedig lengyelországi, valamint oroszországi üzemére is lakatott tett.
A Napi információi szerint Künselsauban már 2005-ben döntés született arról, hogy az ágazat gondjai miatt a termelést teljesen átstrukturálják. Előtérbe kerül a bérgyártás, illetve a távol-keleti termelés. A Mustang hosszú évek óta például Romániában is végeztet bérmunkát. Ugyanakkor a térségben, sőt a Közel-Keleten is – elsősorban franchise-partnerek révén – folyamatosan fejlesztik kereskedelmi hálózatukat (idehaza a termékek értékesítése, illetve a hálózat kialakítása a Mustang Jeans Hungary Kft. feladata).
Elegantból lett a magyar Mustang
Az anyacég még 1992-ben vásárolta meg az Elegant Konfekcióipari Rt.-től a marcali gyárat, amelynek fejlesztésére az elmúlt másfél évtized során több milliárd forintot költöttek. 1995 és 1998 között például csaknem 1 milliárd forintos költséggel több új üzemcsarnokot építettek, kicserélték a teljes gépparkot, sőt jelentős környezetvédelmi beruházásokat is megvalósítottak.
A fejlesztési program 2002-ben, a portugáliai üzem bezárását követően újabb lendületet kapott, s többek között egy 800 négyzetméteres gyártócsarnok készült. Az ebben az időben már 2 milliárd forintos nettó árbevételt produkáló, termékeinek több mint a háromnegyedét a külpiacokon értékesítő Mustang Marcali Zrt. az évek során folyamatosan bővítette a foglalkoztatottak számát is.
Eközben a versenyképesség megőrzése érdekében a "rosszabb években" is átlagosan mintegy 100 millió forintot költött fejlesztésre. Az emelkedő árbevétel dacára a cég eredményessége folyamatosan csökkent, amiben döntő része volt az évről évre emelkedő költségeknek.