Népszerű az ásványvíz

2005.01.27. 12:51
A GfK felmérése szerint egy háztartás átlagosan kéthetenként szokott ásványvizet venni, a beszerzés fő helye még mindig a diszkont, egy magyar felnőtt hetenként átlagosan három napon fogyaszt ásványvizet.
Egyre többen isznak ásványvizet, amiből a háztartások beszerzése mennyiségben is, értékben is 36 százalékkal nőtt két év alatt. Amíg két évvel ezelőtt januártól októberig a háztartások 71 százaléka vásárolt legalább egyszer ásványvizet, addig a tavalyi hasonló időszakban már 77 százalék. A piaci hatókör mutatója tehát hat százalékponttal javult.

Gyakoribb

A piaci hatókör mellett növekedett a vásárlások gyakorisága is. Egy háztartás átlagosan kéthetenként szokott ásványvizet venni. A beszerzés fő helye még mindig a diszkont, ahol az ásványvíz mennyiségének 31 százalékát vásárolták tavaly január-októberben, ám ez az arány jóval alacsonyabb mint két évvel korábban.

Amit a diszkontok elveszítettek a forgalomból, azt a hiper- és szupermarketek nyerték meg. Előbbire a vásárolt mennyiség 28, utóbbira 15 százaléka jut tavaly január-októberben. Összességében a mennyiségi forgalom 59 százalékát a 350 diszkont és közel hetven hipermarket bonyolítja le. A további 41 százalékon 21 000-nél több élelmiszerüzlet osztozik. A koncentráció fő oka, hogy sokan vesznek egyszerre sok ásványvizet, kihasználva a nagy eladóterű modern bolttípusok kedvező fogyasztói árait.

Átrendeződés

Látványosan átrendeződnek a vásárlások a kis boltok között. Az ásványvíz mennyiségi értékesítéséből az önálló kis boltok két éve még 15 százalékkal részesedték, tavaly az első tíz hónapban viszont már csak kilenc százalékkal. Megfordult viszont az arány a lánchoz tartozó kis boltokban: piaci részesedésük mennyiségben 8-ról 13 százalékra emelkedett a szóban forgó időszakban. A változás tükrözi azt a trendet, hogy egyre több önálló boltos csatlakozik valamelyik beszerzési társuláshoz vagy lánchoz.

Az étkezési szokások változása szintén belejátszik a forgalom növekedésébe. Majdnem megháromszorozódott azok száma, akik különösen szívesen fogyasztják az ásványvizet, amely ma már a legnépszerűbb szomjoltó ital. Amíg ugyanis 1989-ben a magyar felnőttek 29 százaléka kedvelte az ásványvizet, addig 2003-ban már 68 százalék.

A fogyasztás gyakoriságában szintén sok változás történt. Egy magyar felnőtt hetenként átlagosan három napon fogyaszt ásványvizet. Több mint duplájára nőtt a fogyasztás gyakorisága tizennégy év alatt. Ha a részleteket is szemügyre vesszük, kirajzolódnak az ásványvíz kedvelőinek különböző csoportjai. Férfiak és nők között nincs különbség. Életkor szerint a 30-49 évesek felülreprezentáltak. Az iskolai végzettséget nézve a diplomások fogyasztanak legszívesebben ásványvizet.