További Magyar cikkek
A korábbi évek boomja után tavaly - jelentős mértékben az őszi zavargások hatására - megtorpant a főváros turisztikai forgalmának bővülése. Míg 2002-2006 között 35 százalékkal nőtt a kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszakáinak száma, ez év július végéig háromszázalékos visszaesés volt tapasztalható - jellemezte a folyamatokat Fekete László, a BTH Turisztikai Szolgáltató Kht. ügyvezető igazgatója. A bevételek ugyanakkor megközelítik az egy évvel korábbit. Augusztus igen jónak bizonyult, így az év első nyolc hónapja bevételi szinten meg is haladhatja majd a tavalyi rekordot.
Súlyos problémát jelentenek a Ferihegyi repülőtér díjai is - hangsúlyozta a főváros turisztikai marketingjéért felelős cég vezetője. Míg az európai átlag egy utasra tíz euró, itt 23-ba kerül egy légitársaságnak egy személy földi kiszolgálási díja. Amikor a brit BAA megvásárolta a Budapest Airportot, az ígéretei között szerepelt: változtat ezen. A reptér-üzemeltetőt érintő tulajdonosváltozások miatt azonban eddig még nem sok minden történt. Egy nemrég készült felmérés szerint az utasok negyede pusztán a repülőjegy ára alapján dönti el, mely irányba indul, és ez ilyen díjak mellett igen komoly versenyhátrány más városokkal szemben - mutatott rá Fekete László.
A magyar nem alszik
A Ryanair szeptember végétől hét új járatot indít Budapestről, ez igen nagy lendületet adhat a főváros turizmusának. Október közepétől pedig a Malév kínálata bővül egy géppel Spanyolországba. Ez utóbbi indulásával párhuzamosan jelentős kampányt is tervez a főváros az Ibériai-félszigeten. A fő küldő országok tekintetében lényegi változás nincs; a folyamatosan és igen markánsan csökkenő brit és német piac vezető szerepe még mindig domináns. Ígéretesen fejlődik viszont a spanyol mellett a francia, orosz és skandináv beutazó turizmus.
A belföld ugyanakkor nem játszik komoly szerepet a fővárosban. Az év első hét hónapjában a szálláshelyeken megforduló mintegy 1,3 millió turistából 211 ezer volt hazai, az általuk eltöltött kevesebb mint 490 ezer vendégéjszaka pedig a hatodát sem éri el az időszak alatt realizált majd 3,3 milliónak. Arról, hogy a nyár elején indított "Budapest vendégül látja a magyarokat" kampány mennyiben változtat ezen, egyelőre nincs adat. Fekete László a szezon folytatását illetően bizakodó, szerinte ha nyugalom lesz, van esély a bővülésre. Olyan - a kül- és belföldi vendégek érdeklődésére egyaránt számot tartó - parádés turisztikai programok várják ugyanis a Budapestre érkezőket, amelyek sokak fantáziáját megmozgathatják.
Nyomott szint
A szeptembert és októbert általában jó üzletmenet jellemzi a fővárosi szállodákban - emelte ki Kovács István, a Magyar Szállodaszövetség titkára. Bizakodásra adhatnak okot az új ferihegyi repülőjáratok, ugyanakkor komoly félelmek is megfogalmazódnak. Kovács István - ha nyugalom lesz ősszel - látja annak a lehetőségét, hogy a foglaltsági mutató javuljon. A szakember szerint jó lenne, ha az árak is végre elmozdulnának a jelenlegi nyomott szintről.
A főváros programszervezői még ennyire sem optimisták. Toldi Annamária, a Program Centrum vezetője a Világgazdaságnak elmondta: egyik oldalról a forgalom viszszaesése, másik oldalról a piaci szereplők számának számottevő növekedése jellemzi a piacot. Jelenleg a BTH honlapján nyolc cég több mint 70 ajánlata szerepel. A legrégebbi és vélhetőleg még ma is piacvezető Program Centrum mellett széles portfóliót kínál a Cityrama, az Eurama, a TGV Tours és az Ideal Travel.
A legényeknek mindegy
A Program Centrumnál a 2005-ös igen jó év után folyamatos visszaesést tapasztalnak. Ennek mértéke tavaly nyolc százalék körül volt, az idén eddig mintegy kétezer vendéggel kevesebb vett részt a buszos városnézéseken, valamint az egész és félnapos kirándulásokon mint egy éve. Garantált programjaik között szerepel egyebek mellett a Dunakanyar, Lajosmizse, Gödöllő, de az Egri borvidékre is szerveznek túrát. A garantált és egyéb programok részesedése a cég árbevételében jelenleg 70 százalék körüli. A fennmaradó 30 százalék rendezvények, illetve céges események szervezéséből származik.
Toldi Annamária szerint nem tesz jót a piacnak, hogy számos olyan szereplő is megjelent, amelynek nincsenek megfelelő tapasztalatai. Turizmusfellendítő hatása lenne a cégvezető szerint néhány olyan - kevesebb forrást és több odafigyelést igénylő - változásnak, mint a város tisztaságának megőrzése, a rongálások megakadályozása.
Persze van speciális igényekre épült piaci szegmens is, amelyre nem hat a repülőjegyek drágulása. Ezek közé tartoznak a legénybúcsúprogramok. Az ezek szervezésére szakosodott Budapest Madnessnél megtudtuk, a hosszú hétvégét felölelő túra látogatóinak mintegy 80 százaléka a brit.