További Magyar cikkek
Nem omlana össze a világgazdaság, ha hirtelen száz dollára emelkedne az olajár - mondta az Indexnek Farkas Péter, a Világgazdasági Kutatóintézet munkatársa. A 70-es években, az első olajválság idején, reálértékén tekintve az olaj drágább volt, mintha ma száz dollárba kerülne. A szakértő ugyanakkor ezt a közeljövőben nem tartja reálisnak: szerinte a mostani árszint sem indokoltható sem gazdasági, sem politikai okokkal, így arra számít, hogy az idén még csökkeni fognak az árak.
Mennyi olaj van?
Az árak alakulásának egyik meghatározó szempontja természetesen a készletek nagysága. Míg az biztos, hogy a Föld olajtartalékai végesek, arról azonban komoly geológusok is vitatkoznak, vajon mekkora kitermelhető mennyiséget rejt még a bolygó - mondta az Farkas Péter. Egyelőre azonban a készlet még inkább közgazdasági, mintsem geológiai kérdés - teszi hozzá Surányi Sándor, a Corvinus Egyetem világgazdaság tanszékének tanára, azaz a kérdés egyelőre még az, hogy milyen árszínvonal mellett honnan lehet gazdaságosan termelni. Az árak emelkedésével ugyanis olyan lelőhelyeken is megéri fúrni, ahol a nehezebb körülmények között csak a megszokottnál több pénzért lehet felszínre hozni az ásványi kincset.
Mindehhez hozzátartozik: jelenleg közgazdaságilag sem indokolható a számos más tényező által is erősen befolyásolt olajár. Nem csak szabadpiaci mechanizmusok érvényesülnek az árképzésben, mondja Farkas Péter: a közel-keleti országokban mindössze 2-3 dollár az olaj termelői ára, de az összeg 15-20 dollár között marad a lényegesen költségesebb északi-tengeri termelés során is. A kutató szerint nem is született olyan elemzés az utóbbi időben, mely egyértelműen megmagyarázta volna, minek köszönhető az 50 dollár körüli ár, miközben az év elején még az olaj-multik is 30-40 dolláros árral számoltak az idénre. Ekkora különbséget jelenleg sem az emelkedő kínai kereslet, sem politikai okok nem indokolnak: utóbbiak - elég a tavaly az afrikai illetve dél-amerikai kontinens két legnagyobb kitermelő országában, Nigériában és Venezuelában bekövetkezett válságokra vagy az Öböl-háborúra, a Jukosz körüli botrányra gondolni - rendszeresen nagyon érzékenyen befolyásolják az olaj árát.
Milyen lesz az áremelkedés?
Hirtelen árrobbanásra a mostani szintről egyik kutató, és Varró László, a Mol vezető elemzője sem számít. "Nagyon óvatosan úgy gondolom, most csökkeni fog az ár, véget ért a tél, nincs válsághelyzet a nagy kitermelőknél" - mondja Farkas Péter, hozzátéve, hogy ő maga már tavaly év végén is az árak csökkenésére számított volna. Hosszabb távon azonban más a kép: "ha húsz év múlva visszanézzük a 2005-2025 közötti olajár-görbét, az egyértelmű emelkedést mutat majd" - mondta Varró László. Szerinte hirtelen megugrások addig is folyamatosan elképzelhetőek az árgörbében: ha a kínálati oldalon valamiféle váratlan zavar, politikai vagy háborús válsághelyzet alakul ki, az ár a közeljövőben is tesztelheti a száz dolláros szintet. Farkas Péter ugyanakkor az utóbbi három évtizedhez hasonló hullámzó árakra számít. Surányi Sándorral együtt arra emlékeztetett, 2001-ben tíz dollár is volt a hordónkénti olajár (igaz, a dollár akkor lényegesen erősebb volt, mint ma - a szerk.). Farkas Péter úgy véli, a jelenlegi gyenge dollár mellett 30-40, erősebb amerikai valutával 25-35 dollár lehet az átlagos olajár öt-tíz éves távlatban.
Surányi Sándor is úgy véli, hogy - a kitermelő országokban adódható válságok ellenére is - nehezen képzelhető el drasztikus árrobbanás. Ez nem érdeke a termelő országoknak sem, mert biztosan piacaik egy részének elvesztésével járna, a fejlődő országok például egyszerűen nem tudnák megfizetni az olajat - mondta a kutató, utalva arra, hogy a termelő országokat tömörítő OPEC éppen az árak szinten tartása érdekében emeli rendre a kitermelési kvótákat. Ugyanakkor a beszerzési oldalon a fejlett országok ma már sokkal kevésbé kiszolgáltatottak, mint voltak akár a 70-es években: a közös energiapolitikai lépések, az, hogy a beszerzések nem egyetlen területhez kötődnek, azt eredményezi, hogy a vásárló országok is kevésbé kiszolgáltatottak, így a termelők nem emelhetik az árakat tetszésük szerint.
Jobbegyenes helyett pofon balról
Az olajár emelkedésének számos negatív hatása mellett egyértelmű pozitív következménye egy valószínűsíthetően nagy mértékben felgyorsuló technikai fejlődés lenne - értettek egyet az Index által megkérdezett szakértők. A kutatás-fejlesztésnek óriási lendületet adna az a kényszerűség, hogy az élet minél több területén ki kell váltani, illetve radikálisan csökkenteni kell az olajfogyasztást - mondta Surányi Sándor, aki szerint azonban fontos felhívni a figyelmet arra is: a magas fogyasztói árak már jelentős részben a felhasználó országok kormányai által diktált adóterheknek köszönhetőek. "Mindenki egy jobbegyenest várt, de balról jött a pofon" - tette hozzá a kutató, utalva arra, hogy míg az elmúlt évtizedekben mindenki attól félt, hogy a nyersanyagkészletek apadása vezet a dráguláshoz, valójában egyelőre inkább a részben a környezetszennyezés ellensúlyozására kivetett különböző adóterhek miatt kell többet fizetni.
Ma az autók szinte száz százaléka olajszármazékokkal üzemel, és a helyzet fordítva is hasonló: az olajtermelés döntő része az üzemanyagigény kielégítésére szolgál, kisebb része pedig a műanyagiparban hasznosul. Ebből adódóan meglehetősen rugalmatlan a piac - mondta Varró László, és erre vezethető vissza, hogy egy-egy a kínálati oldalon beálló válságot a kereslet folyamatos magas szintje miatt csak az áremelésekkel lehet kompenzálni.
Szép új világ
Tartósan magas árak esetén más lehet a helyzet: az árak emelkedésével egyfelől egyre lehetetlenebb helyeken is megéri majd olajat a felszínre hozni. Másrészt több lehetőség van arra is, hogy a különböző technológiákkal azonos mennyiségű olajból több üzemanyagot állítsanak elő: ilyen lehet egyszerűen egy korábbinál korszerűbb finomító, de az is, ha kis mennyiségben bioüzemanyagot kevernek a nyersanyaghoz, mely a motorok teljesítményét és élettartalmát sem befolyásolja. Emellett - ahogy a II. világháború alatt Németország is tett például - a szénből is előállítható benzin, egy ilyen, Kínában most épülő üzem költsége azonban 1,5 milliárd dollárra rúg - mondta Varró László.
A Mol vezető elemzője szerint az olaj árának emelkedésével először ezek a technikák fejlődnek illetve terjednek majd, hosszabb távon azonban a hidrogén hajtású kocsiké lehet a jövő: a technika már ma is létezik, és ahogy a 70-es évek válsága után az autóipar néhány év alatt át állt a kisebb fogyasztású motorok gyártására, úgy a benzinár emelkedése hamarosan rákényszeríti a gyártókat, hogy a hidrogénhajtáshoz szükséges tüzelőanyagcellákat köznapi használatra alkalmassá tegyék. Ha ez megtörténik, az energiatermelésből az atom és megújuló források által már amúgy is kiszorított olaj szerepe marginalizálódna a világgazdaságban.
Nehéz átmenet
A köztes évek azonban komoly változásokat hozhatnak: a legnehezebben a fejlődő országok viselnék az áremelkedést, hiszen gazdaságuk nagy mértékben épít az olajra - ért egyet Farkas Péter és Surányi Sándor. Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy újra gazdaságossá válna a szénbányászat, és már bezárt bányák nyitnának meg újra, hogy tüzelőanyagot biztosítsanak. Varró László szerint megszűnne bizonyos áruk egyes térségekből érkező dömping jellege is, a szállítási költségek megugrása miatt például valószínűleg nem érné meg Európába hozni az olyan olcsó termékeket, például a kínai ruhákat, melyek esetében a szállítási költség fajlagosan túl nagy lenne. Így alighanem újra erőre kapna a hazai és az európai textilipar, de átrendeződne a mezőgazdasági, élelmiszeripari termékek piaca is.