Az OMV megint rástartolt a Molra?

2007.09.21. 10:03
A Portfolio.hu információi szerint a piacon olyan pletykák keringenek, melyek szerint az OMV újabb ajánlatot tett a Molnak. Az új ajánlat számos feltételhez köti az osztrák cég tulajdonszerzését. A részvényenkénti vételár a pletykák szerint 30 000 forint körüli lehet. Az OMV napokban indult újabb reklámkampányában már a Mollal való együttműködést hirdeti, amit azonban a magyar cég "kettős beszédnek" és etikátlannak tart.

A piaci pletykák szerint az OMV újabb ajánlatot tartalmazó levelet juttatott el a Mol igazgatóságához, amelyben a vételt különböző feltételekhez köti. Ezek részleteiről azonban a portfolio.hu nem szerzett tudomást. Az OMV által ajánlott részvényenkénti vételár állítólag 30 000 forint körüli lehet. A levél arra is utal, hogy az OMV a közeljövőben rendkívüli közgyűlés össze hívását kezdeményezheti.

Mindeközben az osztrák cég újabb reklámkampányt indított, amelyben a Mollal való együttműködést emeli ki, s melyet a Mol tegnap este etikátlannak minősített, így a PSZÁF-hez, a Versenyhivatalhoz és az Önszabályozó Reklámtestülethez fordul.

Elszánt OMV

A Molnak nincs tudomása

A Molnak nincs tudomása arról, hogy az OMV újabb megkeresést intézett volna a társasághoz, tette közzé a magyar olajcég. Ugyanakkor az e héten megjelent sajtókampány, illetve az újabb megkeresésről terjedő híresztelések a társaság álláspontja szerint felvetik a tiltott piacbefolyásolás kérdését.

Amennyiben a pletykák igaznak bizonyulnak, az az OMV elszántságát mutatná. Ezzel kapcsolatban elsősorban azt érdemes kiemelni, hogy az esetleges vételi ajánlatot az OMV-nek a lex Mol hatályba lépése előtt kellene megtennie. Fontos az is, hogy az újabb próbálkozás – amennyiben igaz a pletyka – részben annak tudható be: a lex Molt az elmúlt időszakban több politikus és piaci szakértő is élesen bírálta. Ez kétségessé teheti a törvény elfogadását, ami felbátoríthatta az OMV-t.

Éles kritikák és halvány támogatás

A lex Molról, amely eredetileg a közellátás biztonsága szempontjából kiemelkedő jelentőségű vállalkozásainkat védené a felvásárlásoktól, az elemzők nagyon negatív véleményt mondtak a Portfolio.hu csütörtöki felmérésében. Várkonyi Gergely, a Deutsche Bank elemzője feleslegesnek mondta a törvénytervezetet, amit Bódis Péter, a bécsi Pioneer Investments vezető fund menedzsere is elutasított.

Zékány András, Adelphi Capital vezető elemzője ugyanakkor úgy fogalmazott, nagyon sok ország erősen protekcionista politikát folytat és ebben a környezetben nem tűnik okos megoldásnak az egyoldalú túlzott nyitottság politikája. Szabó László, a Concorde Alapkezelő tavaly visszavonult vezérigazgatója egyetért azzal, hogy ha a nagyvállalatok tulajdonosi döntéseit itthon hozzák meg, akkor hosszú távon több pénz marad Magyarországon, ám szerinte a tulajdonos nem lehet az állam.

Fontos szempont az is, hogy tekintve a Mol tulajdonosi szerkezetét, illetve a Mol-menedzsment 40 százalék feletti kontrollját, az OMV sikeres vételi ajánlata csak abban az esetben lehetséges, ha azt a Mol vezetése is támogatja. A Portfolio.hu szerint az sem kizárt, hogy a fenti pletykák újabb sajátrészvény-vásárlásokhoz vezetnek a Molnál az elkövetkező napokban.

Megtévesztő reklámkampány

A magyar olajcég az OMV új reklámkampányával kapcsolatban azt közölte: megtévesztőnek és etikátlannak tartja az OMV legújabb reklámkampányát, amely "az OMV kéretlen, a Mol igazgatósága által ellenségesnek minősített, és egyhangúlag elutasított megkeresését kevésbé ismerők számára azt sugallja, hogy a két versenytárs erőit egyesítve kíván a jövőben fellépni a piacon".

A Mol felkéri versenytársát, hogy a vállalat nevét ne szerepeltesse reklámjaiban, és haladéktalanul tegyen lépéseket a reklám megtévesztő jellegének megszüntetése érdekében – olvasható a magyar cég közleményében. Ferencz I. Szabolcs, a Mol-csoport kommunikációs igazgatója ehhez azt tette hozzá: "az OMV jelenlegi kommunikációs kampánya azon kívül, hogy jogi és etikai szempontból is aggályos, újabb példája versenytársunk önmagával folytatott dialógusának és kettős beszédének".