Az első munkaverziót már kézhez kapta a Magyar Lízingszövetség az egyik jogi irodától, a következő lépés a versenyhivatallal való egyeztetés lenne, mert lényeges, hogy olyan megállapodás szülessen, amely nem ütközik versenytilalmi szabályozásba, ugyanakkor működőképes legyen – fogalmazott Lévai Gábor főtitkár.
A kritikus paraméternek az önerő és a futamidő tűnik – korábban a minimum 10 százalékos önrész és a legfeljebb 100 hónapos futamidő tűnt a legtámogatottabb ajánlásnak a szövetség autófinanszírozással foglalkozó tagjai között –, ám kérdés, hogy ezekről milyen formában lehet majd irányelvet megfogalmazni. Lévai Gábor szerint azonban mindenképpen fontos, hogy szövetségi szinten egységes álláspont szülessen – ezt egyébként a pénzügyi felügyelet is támogatja –, hiszen nem valószínű, hogy a lízingcégek egyenként lépnének az önszabályozás terén.
A CIB Lízing Csoport bízik az önkorlátozás sikerében, remélve, hogy a piaci szereplők is partnerek lesznek a kialakított feltételek alkalmazásában. A K&H Lízingcsoport is támogatja a kezdeményezést, s mint Kőszegi László, a személygépjármű-finanszírozás vezetője fogalmazott: a piacon most fellelhető termékek egyik szereplőnek sem állnak érdekében, minden érintett érdekelt lenne egy ilyen kompromisszumban.
A finanszírozónak ugyanis nagyobb a kockázata, esetlegesen számolhat portfóliója minőségének romlásával, a kereskedő jó pár évre lemondhat az ügyfélről, akinek nem lesz lehetősége kilépni a szerződésből, lecserélni autóját. „Az önmérsékletet fontos erénynek tartom, ám sajnos csak a piac szétzilálása után jutott el a szektor eddig a felismerésig” – jegyezte meg Pintye János, az MKB-Euroleasing marketingosztályának vezetője. Ám hozzátette: az általános érvényű piaci önkorlátozásban nem hisz, a játékelmélet is ellentmond ennek; csak a hosszú távú üzleti érdekek szem előtt tartása vezetheti vissza a piacot a normális viszonyokhoz. Az MKB-Euroleasing – a szövetségi kezdeményezéstől függetlenül – tavaly elindított egy felvilágosító kampányt, mondván, egy tájékozott, jól informált ügyfél nem tud besétálni azokba a csapdákba, amelyek az elmúlt évben jellemezték a piacot.
Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Zrt. vezérigazgatója is némileg szkeptikus a kezdeményezéssel kapcsolatban: megítélése szerint a profit lehet az egyedüli szabályozó erő, ha ez nem elég, akkor bármilyen adminisztratív intézkedés, illetőleg bármilyen nem szankcionálható vállalás sem lehet az.