Olajválság, 2. nap: a csap zárva, a tartalék nyitva

2007.01.09. 18:08
Az érintett európai országok és az EU is elítélte Moszkvát az olajcsap elzárása miatt, és a helyzet mielőbbi megoldására szólította fel. Putyin orosz elnök holnap várhatóan a fehérorosz miniszterelnökkel is tárgyal, de a Kremlben a kitermelési kapacitások visszafogásával készülnek a vita elhúzódására is. Szakértők szerint a magyar szállítások tengeri úton is megoldhatók, és ez nem is nekünk, hanem az oroszoknak kerülne több pénzbe. A gazdasági miniszter napi 15 ezer tonna olaj felhasználását engedélyezte a 90 napra elegendő stratégiai tartalékból.

Naponta 15 ezer tonna felhasználását engedélyezte a 90 napra elegendő stratégiai tartalékból - jelentette be Brüsszelből a Tv 2 híradójában Kóka János gazdasági miniszter. A tárcavezető szerint válságról nincs szó, hiszen ellátási problémáktól és az árak emelkedésétől sem kell tartani.

Magyarország jellemzően napi 135 ezer hordó olajat importál. Egy tonna olaj nagyjából 7,5 hordónyi mennyiségnek felel meg: ez azt jelenti, hogy napi 18 ezer tonna olaj körül van a Barátság vezeték hozama.

A Barátság 2 millió litere
A Barátság (orosz nevén Druzsba) egyike a világ legnagyobb kapacitású és hosszúságú kőolajvezetékeinek és az orosz Transneft vezetékmonopólium vezetékrendszerének legnagyobb részét adja. A napi 2 millió hordó kapacitású vezeték Közép-Oroszországból indul és a nyugat-szibériai olajmezőket köti össze a nagy európai finomítókkal. Ebből 1,4-1,6 millió hordó kerül közvetlenül az uniós fogyasztókhoz, a fennmaradó olajmennyiség Fehéroroszországban marad. A fehéroroszországi olajkivét után a Barátság vezeték két ágra válik szét: a nagyobb, északi ág Lengyelország és Németország felé szállít olajat, a déli ág Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot látja el. A déli ág teljes kapacitása napi 400 ezer tonna, de gyakran csak ez alatt használják ki. A déli ágból olajat nyerő Csehország 100 ezer hordónyit importál naponta a vezetéken, szükségleteinek felét. Szlovákia 76 ezer hordót kap - ez teljes szükségletét fedezi -, Magyarország pedig 135 ezer hordónyit importál, szintén innen fedezve teljes olajszükségletét.

Magyarország képes fogyasztási igényeit tengeri szállítással és az Adria csővezetéken keresztül biztosítani - erősítette meg a Kóka János gazdasági miniszter által már hétfőn is hangsúlyozott ellátásbiztonság tényét az Indexnek egy iparági szakértő. Mind a nemzetközi tankhajópiac, mind a kikötőbeli infrastruktúra, mind a délszláv háborúban megrongált, de a közelmúltban több javításon is átesett Adria csővezeték kapacitása megfelelő, hogy Magyarország akár a Barátság vezetéktől teljesen függetlenül biztosítsa készleteit. (Az évek óta használaton kívüli Adria beüzemelése azonban napokig tarthat, ám a 90 napos tartalék tükrében ez sem jelent gondot.)

Sokkal drágább tengeren

A tengeri szállítás költsége lényegesen magasabb: pontos összeget nem lehet mondani, már csak azért sem, mert a tankhajóval bíró szállítócégek egyfajta tőzsdeként a kereslethez igazítják állandóan változó áraikat. Ez alaphelyzetben nem is magyar probléma: az oroszokkal kötött szerződés a szállítást az exportőr költségei közé sorolja.

Moszkva persze hivatkozvhat vis maiorra, de kérdés, mennyiben érdeke ez: a jelenlegi világpiaci árak - amelyek az utóbbi hónapokban tapasztalt csökkenés ellenére a néhány évvel ezelőtti szint háromszorosára rúgnak - erre is fedezetet biztosítanak. A Szibériában előállított olaj termelési költsége 5-6 dollár lehet hordónként, míg a piaci ár ennek tízszeresére rúg. A kérdés tehát az, hogy Moszkva milyen mértékben hajlandó csökkenteni busás profitját a partneri viszony fenntartása érdekében.

Mi is kellünk nekik

Erre nemcsak a most az orosz olajtól elvágott országoknak, hanem Moszkvának is szüksége van: a Barátság mentén épült finomítók, köztük a százhalombattai is, komoly fejlesztésekre kényszerültek annak érdekében, hogy a magas kéntartalmú orosz olajból az európai előírásoknak megfelelő üzemanyagot készítsenek. (Az orosz előírások az európai normák szerinti mennyiség kétszázszorosát engedélyezik.)

Másképpen: az oroszoknak is gondot jelentene újabb piacot keresni, különösen, amíg a Kínába tartó vezeték elkészüléséig az ázsiai országba az igen költséges vasúti szállítást kell igénybe venni.

Kinyitják a stratégiai tárolót

Magyarország elvárja Moszkvától és Minszktől, hogy teljesítsék ellátási és tranzitkötelezettségeiket, az Európai Unió elnökségét és az Európai Bizottság illetékeseit pedig felkéri, haladéktalanul kezdjenek tárgyalásokat Oroszországgal és valamennyi érintett tranzitállammal arról, hogyan kaphat az EU garanciákat arra, hogy a gáz- és olajellátás a jövőben biztonságos lesz, és nem kell újabb válsághelyzetektől tartani - jelentette ki Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter.

Megerősítette, hogy ha 24 órán át áll a Barátság, elkezdődik a stratégiai tartalékok felszabadítása, így ellátási zavarokra Magyarországon nem kell számítani. Kifejtette, hogy az orosz szállítás leállítása hosszú távon hatással lehet az olajpiacra, de közvetlen hatása a válságnak nincs a magyar felhasználói árakra.

Rendeződhet a helyzet?

A magyar Külügyminisztériumban az a vélemény alakult ki, hogy néhány napon belül megállapodás születhet az Oroszországból érkező olajszállítások újraindításáról - mondta Polgár Viktor, a külügyi tárca szóvivője késő délután.

Kedden mind a fehérorosz, mind az orosz nagykövet járt a magyar Külügyminisztériumban, és tájékoztatást adott a tárca vezetőinek arról, mi a helyzet az olajvitában. A két nagykövet elmondása szerint legfelsőbb szinten folynak a megegyezés érdekében a tárgyalások. Reményüket fejezték ki, hogy belátható időn belül megegyezés születik.

Polgár Viktor nyomatékosította: Magyarország az Oroszországból megrendelt teljes olajmennyiségre igényt tart. A hét elejétől a magyar diplomácia jelentős tevékenységet fejtett ki annak érdekében, hogy a kőolajszállítások leállítása nyomán kialakult helyzet megoldódjon. A külügyi tárca kapcsolatba lépett a német külügyminisztériummal, másrészt a lengyel kormánnyal, Varsóval is megbeszéléseket kezdett. Egyúttal Magyarország moszkvai nagykövete is folyamatosan tájékozódik.

Putyin a vita elhúzódására is készül

Polgár Viktor elmondta: a magyar Külügyminisztérium úgy tudja, Putyin orosz elnök vezetésével külön stáb alakult és tárgyal a válság megoldásáról. Emellett tudomása van a magyar diplomáciának arról is, hogy Moszkvában tárgyal a fehérorosz miniszterelnök első helyettese, és szerdán magát a fehérorosz miniszterelnököt is az orosz fővárosba várják. Az MTI arról számolt be, Vlagyimir Putyin elnök az orosz olajtermelés mérséklésének fontolóra vételére is utasította kormányát egy kremlbeli értekezleten, annak jeleként, hogy az alkudozás elhúzódhat.

Putyin a keddi kabinetülésen megbízta miniszterelnökét, Mihail Fradkovot, hogy a kormány vitassa meg az orosz olajcégekkel a termelés mérséklésének lehetőségét, hiszen a fehéroroszországi tranzittal és finomítással gondok vannak, és az oroszországi finomítókapacitás korlátozott.

Elfogadhatatlan az orosz kőolajszállítások leállítása az Európai Bizottság és az unió soros elnöki tisztét betöltő Németország számára. Mindezt José Manuel Barroso, a bizottság elnöke és Angela Merkel német kancellár hangsúlyozta berlini sajtóértekezletén, élesen elmarasztalva Moszkvát.

Nem veszélyes?

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint Európa olajellátását nem veszélyezteti a Druzsba lezárása, a végfelhasználók nincsenek veszélyben - jelentette ki közleményében az ügynökség. Megjegyezte, a jelek szerint még nincs azonnali hatása a lépésnek a vezetéklezárással érintett országokban lévő olajfinomítókra sem. Ezek közül több már szervezi az alternatív beszerzést.

Az IEA emlékeztetett a stratégiai olajtartalékokra is, azzal, hogy a különböző országokból és olajtársaságoktól érkező jelentések szerint a piac lehetővé teszi a helyzet kezelését. A érintett országok közül IEA-tag Németország, Magyarország, Csehország, illetve két tagfelvételi kérelemmel rendelkező állam van, Lengyelország és Szlovákia.