Jogszerűen drága
A MAHÉSZ adatainak részletes áttekintését követően a tárca szakértők bevonásával felülvizsgáltatta az érdekvédelmi szervezet kalkulációit. A szakértői vizsgálat megállapította, hogy a számítás hibás, a MAHÉSZ tévesen alkalmazta a számítási képletet.
Az inflációs tényező számításánál nem a szerződés alapelveit követő KSH bázisindexet, hanem az infláció mértékének egymást követő évenkénti összehasonlításra alkalmas láncindexet használták. Ezért jutottak arra a téves következtetésekre, hogy a használati díj megállapításánál bizonyos időszakokban árcsökkentést kellett volna alkalmazni, holott az elmúlt tíz év során Magyarországon negatív infláció, azaz defláció hat havi periódusban nem fordult még elő.
Titkosak a tárgyalások
Mivel az autótársadalom többsége számára az M5 használati díjának valóban aránytalanul magas mértékét a GKM vezetése is elfogadhatatlannak tartja, a minsztérium célja is az, hogy az M5-ös autópálya visszavásárlásáról, illetve annak az egységes országos matrica-rendszerbe történő beillesztéséről a minisztérium és az autópályacég között zajló tárgyalások során az utat használó adófizetők érdekeit képviselje, azaz elérje azt, hogy az autósok azonos feltételekkel használhassák az ország összes autópályáját.
A tárgyalások eredményeivel kapcsolatosan azonban - a két fél megállapodása, és a szerződési titokra vonatkozó írott és íratlan szabályoknak megfelelően - egyelőre a GKM nem tudja részletesen tájékoztatni a közvéleményt.