Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Kevés a P+R parkoló

2005.08.11. 08:34
A belső kerületek légszennyezettségét és zsúfoltságát csökkentené a lakosság körében egyre népszerűbb P+R rendszer bővítése, ám a meglévő kapacitás messze elmarad az igényektől.

Becslések szerint az agglomerációból mintegy 200 ezer autós érkezik naponta a fővárosba és közel ugyanennyi helyi lakos is személygépkocsival közlekedik. Egyre több közlekedési szakember és környezetvédelmi civil szervezet hívja fel a figyelmet arra, hogy a belváros zsúfoltságát és légszennyezettségét az autóforgalom csillapításával, a belvárosból való kiszorításával kellene megoldani. Gyakorlatilag erre lenne hivatott a nagy tömegközlekedési csomópontoknál létesített P+R (park and ride) rendszer.

Van hely

Jelenleg 438 őrzött P+R férőhely van, ahol egy villamosjegy áráért munkanapokon 6 és 19 óra között lehet parkolni. A kőbánya-kispesti metrómegállónál 1997 óta az eddigi legnagyobb - 180 férőhelyes -, az 56-os villamos hűvösvölgyi végállomásánál egy 110 férőhelyes, az Újpest-Városkapu metrómegállónál pedig egy 150 férőhelyes P+R működik 2001 óta. Ez utóbbinál június közepétől kísérleti jelleggel ingyenes kerékpármegőrzésre is van lehetőség, mondta el a Napi Gazdaságnak Pásti Imre, a főpolgármesteri hivatal közlekedési ügyosztályának alosztályvezetője. A három parkoló üzemeltetése - a margitszigeti beléptető rendszerrel együtt - évi 70-80 millió forintjába kerül a fővárosnak. Ezeken kívül összesen 4000 férőhelyes őrzetlen P+R is van, többek között az Örs vezér téri és a Pillangó utcai metrómegállónál, Cinkotán a HÉV-nél, valamint a Budagyöngyénél.

A parkolók kihasználtsága változó; jellemzően hosszú felfutási időre van szükség, amíg a távolabbi területekről érkezők számára is ismertté és használttá válnak, tette hozzá Básti. A fizetősök közül a kőbánya-kispesti gyakorlatilag teljes kihasználtsággal működik, a többinél, amelyeket csak pár éve indítottak el, könnyebben lehet szabad helyet találni. Az Örs vezér téri P+R - mivel az Árkád üzletház építésével csökkent a parkolóhelyek száma - szintén állandó telt házzal működik. Budapesten jelenleg mintegy 50 ezer fizető parkolóhely van, amelynek nagy része a belvárosban található.

Közlekedési szakértők szerint az új belvárosi parkolóházak, nem csökkentik, hanem épp ellenkezőleg, növelik a forgalmat, mondta a Napi Gazdaságnak Lányi András, a Védegylet nevű civil szervezet munkatársa. Azt az igényt, hogy az agglomeráció lakói a belvárosban parkoljanak, csak az ott lakók egészsége, Budapest arculata és amúgy is szegényes élővilága rovására lehet megvalósítani.

Öli a zöldet

A belvárosi parkolóknál további gondot jelent, hogy előszeretettel építik már meglévő parkok alá. Erre példa a Jókai tér alá tervezett, mintegy 500 férőhelyes mélygarázs is. A fásított terek alá épített parkolókkal a város legszennyezettebb területeiről tüntetik el a nagy lombfelületű fákat. Bár a tervek alapján általában nagyobb zöldfelületet létesítenek, ez túlnyomórészt csak füvesítést jelent, a mélygarázs fölötti vékony talajréteg ugyanis nem teszi lehetővé nagy lombfelületű fák ültetését.

A P+R kapacitás bővítése igen lassan halad, ami egyrészt a főváros anyagi korlátainak, valamint a helyi önkormányzatokkal a telekvásárlásról folytatott procedúráknak tulajdonítható. A főváros a közeljövőben egy 300 férőhelyes őrzött P+R parkolót ad át a Kacsóh Pongrác úti felüljárónál. A beruházási terület pénzbeni megváltása a zuglói önkormányzattal tartó huzavona miatt már közel 1,5 éve csúszik. A főváros hosszú távú koncepciója szerint a saját forrásokon kívül befektetőket is be kívánnak vonni elsősorban az új beruházásokhoz - így a 4-es metróhoz - kapcsolódó P+R-ek építésébe. Erre jó példa az Aréna Sportcentrum, amely alatt korábban a főváros által működtetett P+R volt, de az új létesítmény megépülésével a beruházó a közel 700 férőhelyből mintegy 200-at továbbra is P+R rendszerben működtetett. Az idei évtől viszont az egész parkoló P+R rendszerben működik, a rendezvények napjait kivéve.