További Magyar cikkek
Félrevezetik az ügyfeleket
|
Leggyakrabban a félrevezető tájékoztatásra panaszkodnak azok, akik a vásárlói klubokat szervező cégekkel kapcsolatban a Főfelügyelőséghez fordulnak. Az FVF illetékese az Indexnek elmondta: évente 30-50 kifogás érkezik hozzájuk, a legtöbben a Carat Marketing, a Real Profit Agency és a Hungary Home nevű társaságokkal szemben tesznek panaszt.
Láncra fűzik, aki nem olvassa el az apró betűs részt
A fogyasztói klubokat szervező cégek gyakran úgy szedik rá az ügyfeleket, hogy azt ígérik: a kiszemelt ingatlanhoz (vagy más tartós árucikkhez) hónapokon belül hozzájuthatnak. Azt viszont az ügyféltoborzáskor már elfelejtik megemlíteni, hogy akár 120 hónap is eltelhet addig, amíg megkapják a leszerződött ingatlant.
Az is gyakori a panaszáradatban, hogy valóságos tortúrát kell végigszenvedniük, akik ki akarnak lépni a csoportból, a "szabadulás" nemritkán csak újabb befizetésekkel érhető el. A türelmetlenkedő ügyfeleket esetenként a csoportszervezők további részletek előzetes befizetésére ösztönzik, azt ígérve, hogy ezzel nagyobb esélyhez jutnak a sorsoláson. Az FVF illetékese azonban fontosnak tartotta az Indexnek megjegyezni, hogy a piacvezető klubszervezőkkel (Poligrupo, Carion, Promo-Indra) szemben nem, vagy csak nagyon ritkán érkezik panasz.
Négy évet csúszott a törvény
A Gazdasági Minisztérium jogi főosztályán az Indexnek érdeklődésére azt állították, hogy júniusra törvény készül a vásárlói klubokról. (A Parlament munkarendjében egyébként nem szerepel a jogszabály tárgyalása.) A tervezet éppen tárcaközi egyeztetésen kering, sőt a törvényalkotók az FVF, az APEH és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) véleményére is kíváncsiak.
Az államot is beszerveznék
A jogszabályt örömmel fogadják a klubszervezők is, sőt lobbiztak is azért, hogy az eddig csak megtűrt tevékenység immár törvény által szabályozott módon a jelenleginél nagyobb részesedéshez jusson a lakásépítési piacon - hangzott el a Carion Rt. és annak tulajdonában álló, nyártól részvénytársaságként működő Poligrupo Kft. közös sajtótájékoztatóján.
A két cég vezetői állítják: konstrukcióik még az állami kamattámogatásos lakáshiteleknél is kedvezőbbek, szerintük ennek köszönhető, hogy a Poligrupo szerződés-állománya jelenleg 9,8 milliárd forint és 3804 ügyfelük van. A törvény elkészültéig hivatalosan még nem lakáscélú megtakarítás a Carion elnök-igazgatója szerint azért lehet a következő években népszerű, mert - lengyelországi példákra hivatkozva - úgy látja: az állami támogatású lakásépítések egy része nem fejeződik be, a klubokban viszont minden ügyfél ingatlanhoz jut.
Ötven milliárdot gyűjtöttek be
A Carion első embere úgy tudja, jelenleg 8-10 cég szervez Magyarországon vásárlói klubokat, az összesített szerződés-állomány viszont 50 milliárd forint alatt van, sőt ebből a szövetségi terveket szövögető Promo-Indra, Carion, Poligrupo hármas legalább 25 milliárd forintot kezelt.
A hármak jelenleg azért lobbiznak, hogy az előtakarékosságra épülő ingatlanvásárlási forma ezután minősüljön lakáscélú megtakarításnak, ehhez ugyanis már állami támogatást is kapcsolhatnának.
Nyéki Zoltán, a Poligrupo ügyvezetője a törvénytervezetről annyit árult el az Indexnek, hogy a klubszervezők ellenőrzését nem a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, hanem a Gazdasági Minisztérium végezné majd.