Az első körösök benyújtására leghamarabb 2007-ben kerülhet sor - válaszolta a Világgazdaság Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos. Szavai szerint egyáltalán nem vehető készpénznek, hogy a már kidolgozás alatt álló nagyprojektek közül kerülnek ki az első körös befutók.
Értésre adta azt is, hogy előbb még - miután szerdán a kormány véglegesítette - az Új Magyarország fejlesztési tervet (várhatóan pénteken vagy jövő hétfőn), majd november végén az operatív programokat kell benyújtani az Európai Bizottságnak. Csak utánuk következhetnek az első körös nagyprojektek.
Harmincnyolc nagyprojekt volt
Egy tavaly júniusi kormányhatározat 38 (21 környezetvédelmi és 17 közlekedési) nagyprojekttervet szentesített. Ezek Bajnai szerint már az új, hétéves európai uniós költségvetési időszak kezdetétől, 2007-től eséllyel pályázhatnak közösségi kohéziós forrásra.
Az eredeti terv az volt, hogy a mielőbbi uniós forráslekötés érdekében a legesélyesebb fejlesztési csomagokat már akár 2006 őszén, de legkésőbb 2007 elején benyújtják az Európai Bizottságnak. Az előkészítési munkálatokra 18,3 milliárd forintos keretet különítettek el a költségvetésben.
Három már kiesett
Mára ezen nagyprojektek közül 35 maradt versenyben, s harminchatodikként társult hozzájuk a Pécs - Európa kulturális fővárosa program. Lapunk értesülése szerint előrehaladott állapotban van a debreceni, miskolci és szegedi városi közlekedési, a makói, székesfehérvári és tápiói szennyvízkezelési, valamint a Mecsek-Dráva és a győr-soproni hulladékgazdálkodási nagyprojekt előkészítése.
A budapesti P+R parkolórendszer támogatásától előzetesen elzárkózott az EU, míg az M6-os autópálya és az M44-es gyorsforgalmi út építése más formában valósul meg.
További százra készült javaslat
Ugyanakkor már további száz nagyprojektjavaslatot vizsgálnak a kormány illetékesei. A Világgazdaság értesülése szerint az újabb projektgyűjtés még májusban kezdődött, amelynek keretében mintegy 800 ötlet érkezett a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez. Jelenleg a nagyprojektként szóba jöhető fejlesztési ötletek tartalmi vizsgálata zajlik, s 20-30-ra szűkülhet ez a kör.
Az elképzelések tartalmát tekintve az eddigi területek - környezetvédelem és közlekedés - mellett a Brüsszelnek támogatásra javasolt fejlesztések közé egészségügyi és turisztikai tervek is bekerülhetnek. Az újabb nagyprojektek előkészítésére, kidolgozására várhatóan 12 milliárd forintot biztosít a költségvetés.