Bajban a rádiók

2005.08.25. 07:59
Válságba sodródhatnak a hazai rádiók, miután szinte valamennyiüknél csökkent a hirdetések száma az év első felében. A túlzsúfolt piacon hoszszú távon koncentráció várható, a Deejay viszont már a közeljövőben megszűnhet.
Három rádió kivételével az összes adó kevesebb reklámspotot értékesített 2005 első felében, mint 2004 hasonló időszakában. A nagyok közül veszített a Danubius, míg a fővárosi rádiók közül a Roxy esetében a legnagyobb a visszaesés: 70 százalék. A Juventus, a Sláger és a Rádió 1-hálózat ugyanakkor növekedett. A visszaesés értelemszerűen az árbevételek csökkenésében is meglátszik, emiatt viszont több kisebb rádióüzemeltető is bajba kerülhet a zsúfolt piacon.

A tavaly rekordévet záró Sláger ugyanakkor növekvő hallgatottságának és kereskedelmi politikájának következtében január és június között is jóval az átlag felett, 16,3 százalékkal növelte árbevételét az előző év hasonló időszakához képest. Földes Ádám, az adó kereskedelmi igazgatója elmondta: a második fél évben ugyan a bővülés üteme várhatóan csökken, ám reményeik szerint éves szinten így is 10-15 százalékos növekedést sikerül majd elérniük, ez pedig magasan a piaci szint felett lenne. Az amerikai Emmis tulajdonában lévő rádiónál 2004-ben éves szinten 42 százalékkal, 4,4 milliárd forintra emelkedtek a bevételek.

Megszűnhet a Deejay

A rádiós piac pangása érinti a tavaly a második legnagyobb növekedési ütemet produkáló Juventust is, amely 2004-ben 1,68 milliárd forintos bevételt ért el (ez 15 százalékos emelkedést jelentett 2003-hoz képest). Márkus Gábor kereskedelmi igazgató jelezte: az idén legfeljebb 4-5 százalékos bővüléssel számolnak. A visszaesés egyik okaként a mobil- és a távközlési cégek televíziókhoz való elvándorlását jelölte meg. Elképzelhető ugyanakkor némi ellenirányú mozgás is. Földes Ádám például lehetségesnek tartja, hogy az idén a televíziókban kevesebbet megjelenő FMCG- (napi fogyasztási cikkeket gyártó) cégek esetében növekedést tudnak majd elérni a rádiók a második fél évben. Hangsúlyozta azt is: elképzelhetőnek tartja, hogy a piac koncentrálódik a jövőben.

Ezt a Deejay rádió viszont már várhatóan nem éli meg, piaci hírek szerint ugyanis az adó rövidesen megszűnhet. Egyelőre kérdés, hogy lesz-e jogutód, avagy teljesen eltűnnek-e. A Budapesten két és fél éve fogható rádió az olasz Gruppo Espresso tulajdonában van, amely Olaszországban jelentős médiacégnek számít: a rádiók mellett a többi között napilapokat és magazinokat ad ki. A www.kreatív.hu értesülése szerint, a cég a médiaügynökségeket már tájékoztatta, hogy ne tervezzenek az adóra kampányokat. A rádió értékesítése már korábban felmerült, akkor a piac több nagy szereplője is érdeklődött a Deejay iránt.

Nem vehetik meg

A Sláger Rádió tulajdonosa mint országos adó birtokosa a kereszttulajdonlást tiltó médiatörvény miatt nem vásárolhatja meg a Deejay-t - jelezte Barbara Brill, a Sláger elnök-vezérigazgatója. Ugyanakkor hangsúlyozta, a tulajdonos Emmis Communications az utóbbi időben a Sláger jó teljesítménye miatt Európa több országában is terjeszkedni kezdett: tavaly kilenc rádióadót indítottak Belgiumban, az idén megvették az első számú szlovák adót, jelenleg pedig Bulgáriában terveznek akvizíciót, de Nagy-Britanniában is pályáznak.

A Magyar Reklámszövetség adatai szerint a tavaly nettó 154,7 milliárd forintos reklámtortából a rádiók összesen 12,5 milliárddal részesedtek. A rádiós piac szakértők szerint túlzsúfolt Magyarországon: több mint 160 adó működik. Nagy problémát jelent, hogy a médiatörvény értelmében 300 ezer forintért ma bárki kerestethet frekvenciát, amelyre aztán az ORTT pályázatot ír ki.