Tavaly augusztusban indult a versenyhivatali eljárás a Raiffeisen Bank Zrt. ellen az április és június közötti reklámkampány miatt. Ez arról szólt, hogy a legújabb lakáshiteleknél a hiteligénylő határozhatja meg a törlesztőrészletet. A GVH szerint a hirdetések azt közvetíthetik a fogyasztók felé, hogy a teljes futamidőre maga választhatja meg - rugalmasan - az őt havi szinten terhelő törlesztőrészlet mértékét.
A vizsgálat során kiderült, hogy a törlesztőrészletet csak a bank által meghatározott minimum és maximum összeg közötti mértékben, csak az első két évre és csak deviza alapú hitel esetén határozhatta meg a hiteligénylő. A GVH azt is kifogásolta, hogy a Raiffeisen a termékhez kapcsolódó tájékoztatásaiban kiemelte: a THM legalacsonyabb értéke 6,17 százalék, holott ilyen alacsony szint a kampányidőszak alatt nem volt elérhető az ötmillió forintosnál kisebb hitelek esetében.
A GVH álláspontja szerint a vizsgált tájékoztatások fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására való alkalmasságát elősegíti az a körülmény is, hogy a hitelszerződésekkel jellemzően hosszú időtartamra kötik le magukat az ügyfelek. A jelen esetben a 35 éves, azaz 420 hónapos futamidőhöz képest nem nyújtanak objektív képet a 2 évre bemutatott, a legalacsonyabb értéket biztosító feltételek mentén számított értékek, olvasható a versenyhivatali közleményben.
A GVH mindezek miatt úgy ítélte meg, hogy a Raiffeisen egyes tájékoztatásai alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére, ezért a pénzintézetnek 80 millió forint bírságot kell fizetnie. A bírság összegének meghatározásakor a versenyhatóság enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a fogyasztó végső döntésének meghozatala előtt, a szerződés megkötését megelőzően megismerheti az akcióban való részvétel összes feltételét.
A versenyhivatal szerint a jogsértő tájékoztatás akkor is megvalósul, ha utóbb mód van a teljes körű valós információk megismerésére. A reklámoknak tehát önmagukban (minden további információ megismerése nélkül) kell hitelesnek, igaznak és pontosnak lenniük. Ha egy tájékoztatás megjelenít, kiemel valamilyen lényeges körülményt, akkor azt pontosan kell tennie, hogy a fogyasztók az egymással összefüggő, egymástól elválaszthatatlan feltételeket egyidejűleg a reklámból megismerhessék – figyelmeztet a versenyhatóság.