További Magyar cikkek
Az Országgyűlés informatikai rendszerébe szerda este felkerült a regisztrációs adótörvény bizottsági szinten kialkudott legújabb módosítása. Az előterjesztés tovább emeli az adó összegét, és a használt autókra lineárishoz közelítő értékcsökkenést vezet be. Az egyéni elbírálás lehetőségének egyelőre nincsen nyoma.
Mint emlékezetes, a jövő évi adótörvények tervezete a másfél éve kiötlött "zéró avulás" elvét görgette volna tovább, az adóösszegek 20-40 százalékos emelésével. Az avultatás elvének ellenzéki felvetését a múlt héten "majd ha Brüsszel beszól" felkiáltással söpörték félre a költségvetési bizottságban.
Szapora sürgés-forgás
A fordulatot hozó uniós ejnye-bejnye miatt ez a hét már az értékarányosság sűrű emlegetésével kezdődött. Mint megírtuk, az uniós kifogások arra vonatkoztak, hogy a regisztrációs adó forint per darab alapú kivetése nem garantálja a belföldi és külföldi áruk egyenlő elbírálását. Ezen kívül a magánbehozatal áfát mímelő 25 százalékos pótadója is erősen aggályos.
|
Az Országgyűlés költségvetési bizottsága szerdán javaslatot nyújtott be a törvény kifogásolt szakaszainak módosítására. Kiegészítő javaslatként szerepel a veterán autók regadójának teljes eltörlése. Itt most mellékszál, de az Index meg nem erősített információi szerint tavaly egész évben 6 (hat) darab külföldről hozott veterán autó regadós forgalomba helyezését vállalták gazdáik.
Újabb "futottak még" kategória
A Varga Mihály bizottsági elnök által jegyzett átfogó módosító javaslat a korábbi táblázatot egy középső "Euro 3-as" oszloppal egészíti ki. Ezt alighanem az újautós lobbi érte el, miután az elmúlt hetekben "szakmai indokból" egyre hangosabban sürgették a mindmáig újként is árult ilyen autók és a másfél éve "roncsnak" titulált Euro 2-es kategória egy kalap alá vételét.
A javaslat az új autók regadóját az eredeti előterjesztéshez képest további 8-10 százalékkal emeli. Ebből az összegből kiindulva az Euro 3-as oszlop 30 százalékos, az Euro 2-es pedig 60 százalékkal nagyobb adóösszeggel indít. Az egyes kategóriák adójából pedig az elképzelés szerint kor szerint növekvő kedvezmény járna.
Kijön, amennyi eleve volt
A szerdai megbeszélésekhez közel álló forrásunk szerint a számokkal való hókuszpókusz arra ment ki, hogy a használt autókra befizetendő adó az avulással együtt az eredeti javaslatban leírt összeghez közel essen. Informátorunk szerint esetleg a korai (vagyis öregecske) Euro 3-as autók esetében lehet nyereségről beszélni.
|
Az előterjesztés legsúlyosabb hiányossága, hogy érdekesen képzeli el az autók értékvesztését. Bár a táblázat azonnal 3 százalékot enged a két hónapnál fiatalabb autók adójából is, később igen szélesre nyílik az olló az autók belföldi (és pláne a külföldi beszerzési) értéke illetve a törvény által "garantált" értékvesztés között.
Acélos járműpark
Például a két éves korát közelítő autó behozója a kategória adójának 80 százalékát volna kénytelen jövőre befizetni. Ez annyit tesz, hogy az előterjesztő szerint a két éves autó csupán az újkori értéke ötödét veszíti el, méghozzá a futott kilométertől függetlenül.
Az öt éves autó után az új korában esedékes regadó 61 százalékát rendelnék befizetni, míg a boldog 50 százalékos értékcsökkenést a járművek 97 hónapos korukban (8 éves és egy hónaposan) érnék el. A kerek tíz éves kor a regadó 52 százalékos elengedésével járna együtt.
A még idősebb autók esetében az értékvesztés üteme tragikomikusan alakul: 15 évesen 58 százalék, 20 évesen 63 százalék, míg 25 év felett beáll fix 66 százalékra. Vagyis az ilyen autók a költségvetési bizottság által elfogadott előterjesztés szerint mindenkor az inflációval korrigált újkori áruk harmadát érik.
Nincs egyedi mérlegelés
Nem kell jósnak lenni ahhoz, hogy előre látható legyen az életszerűnek aligha mondható avultatás miatt az újabb uniós intő. Immár magyarul is elolvasható, hogy azt várják minden tagországtól: a behozni kívánt árut ne sújtsa nagyobb adó, mint az ugyanolyan belföldit.
A javaslat ezen felül semmilyen formában nem veszi figyelembe, hogy egyes autókhoz a koruk átlagánál jobb vagy rosszabb állapotban is hozzá lehet jutni, lehet a rovásukon egy vagy több baleset, ahogy a piaci értékük egészen fiatalon gyakorlatilag zérusra eshet egy kellemetlen motorhiba miatt.
Volt már ilyen korábban
Utoljára Portugália próbált évenkénti fix sávokkal csökkenő regisztrációs adót alkalmazni. A nevezetes, és a regisztrációs adóval kapcsolatos ítélkezési gyakorlatban mindmáig emlegetett Gomes Valente (C-393/98) ítéletben kimondták, hogy egyetlen autó esetében sem engedhető meg, hogy a figyelembe vett értékcsökkenés ne a valódi helyzetet tükrözze.
Abban a perben bizonyos António Gomes Valente azt sérelmezte, hogy a Németországban vett BMW-je után a törvény csak 41 százalékos értékcsökkenést garantált, holott a piaci árak közti különbség 56 százalékra adódott. Az Európai Bíróság ekkor mondta ki, hogy a fix táblázat alapján való adózás nem megengedhető, ha a kül- és belföldi termékek egyenlő elbírálását nem sikerül garantálni. Portugália ezt végül az érdemi fellebbezés, és az egyedi adómegállapítás lehetőségének bevezetésével oldotta meg.