Rendezetlen
Megrendelések mindaddig nem lesznek - mondják -, amíg a regisztrációs adó visszaigénylése továbbra is rendezetlen marad. Az importőrök ugyanis csak akkor hozhatják ki az autókat a vámszabad területről, ha befizetik a regisztrációs adót, s ezt természetesen továbbszámlázzák a márkakereskedőknek.
A Die Welt ugyanakkor azt állítja, hogy két hónappal az unió kibővítése után német vásárlók hada lepte el az újonnan csatlakozott államok autókereskedőit. A lap szerint sok gépkocsi ára az új EU-tagállamokban több mint harminc százalékkal olcsóbb, mint Németországban, majd kitér arra, hogy hazánkban egy Ford Mondeo kombi már 16 800 euróért (4,2 millió forintért) megvásárolható, míg ugyanez a modell egy német autókereskedőnél 23 700 euróba kerül. Tehát a vásárló a vételár 29 százalékát megtakaríthatja, ha nálunk vásárolja meg és Németországban állítja forgalomba új autóját.
Előírás
A kalkuláció abban az esetben állhatja meg a helyét - jelentette ki Madarász György, a Ford Hungária PR-vezetője -, ha a magyar regisztrációs adót és az erre épülő 25 százalékos áfát nem számoljuk. A lap azonban nem tér ki a szállítás költségeire és a németországi 16 százalékos áfára.
Az EU-előírások szerint a magánszemély által külföldön vásárolt autók után abban az országban kell az adókat megfizetni, ahol forgalomba állítják. Az autók adómentes nettó ára (vagyis az az összeg, amennyiért a gyár a helyi piacra szállítja) azonban országonként jelentősen eltér. Azokban az országokban, ahol magasak az adók, alacsonyabb a szállítói ár.
Eltérő adórendszer
Dániában kétszáz százalékos az új autók adója, ezért oda, valamint például Portugáliába, Finn- és Lengyelországba jelentősen olcsóbban szállítanak a gyárak - foglalta össze a közelmúltban Rolf Leuchtenberger, a német márkakereskedői szövetség elnöke.
A Németországban évente forgalomba helyezett 1,6 millió új autó közel húsz százaléka magánimportból származik, s a német kereskedők attól tartanak, hogy ez az arány harminc százalékra emelkedhet. Éppen emiatt - a helyi kereskedők védelmében - írta elő 2005. októberi határidővel a brüsszeli bizottság, hogy a tagállamokba szállított autók gyári ára közti eltérés nem lehet öt százalékkal nagyobb.
Gablini Gábor, a Gémosz elnöke szerint az árharmonizáció nincs tekintettel az eltérő adórendszerekre, és ez a magas adószintű országokban az autók drágulásához, az eladások csökkenéséhez vezethet.