További Magyar cikkek
A szülőé a felelősség
"A gyerekek voltaképpen szűretlenül fogadják be a reklámüzeneteket, ami részben annak tudható be, hogy nagyon kedveltek a reklámfilmek körükben és minimális az elutasítás aránya" - mondta Barna Tamás, a Republic of Art reklámügynökség ügyvezető igazgatója. A reklámhatékonyság éppen ezért a gyerekkorosztályokban a legjobb. A 8-14 évesek 57 százaléka olvas vagy néz szívesen hirdetéseket, idézi egy kutatás eredményét Iván Gábor, a Café Reklám ügyvezető igazgatója.
A felelősség ennek ellenére alapvetően a szülőké, bár a reklámkészítőknek is figyelembe kellene venniük ezt a sajátosságot, vallják a szakértők. A nyugat-európaihoz hasonlóan a magyarországi gyakorlatban is előfordulnak olyan esetek, amikor megkérdőjelezhető a reklámkészítő etikus magatartása, véli a fogyasztói magatartás trendjeit kutató Törőcsik Mária.
Elsősorban azok a spotok és üzenetek kifogásolhatók, amelyek megkérdőjelezik a család és a szülő gyerekekhez fűződő hagyományos kapcsolatát, például ha a gyártó édességét a nagymama süteménye fölé helyezi. Kérdéses továbbá azon reklámok elfogadhatósága, amelyek úgynevezett márkaterrort (a közösség kizárja azokat a tagokat, akik nem az adott termékeket hordják vagy fogyasztják) váltanak ki, illetve erősítenek a gyerekközösségekben, fűzi hozzá a kutató.
Márkahűség
A reklám mindazonáltal nem okolható egyedülállóan a gyerekekkel kapcsolatos problémákért, mivel maga a környezet változott meg, aminek a hirdetések csupán egy szeletét teszik ki, vélekedik Törőcsik. A gyerekek súlya jelentősen megnőtt a reklámpiacon az elmúlt 10-15 évben, ami nagyrészt az önálló döntési lehetőségek és területek gyarapodásának tudható be. A 6-14 éves korosztályoknál általános tendencia, hogy a saját részre vásárolt termékeket ők választják meg, noha az árkategóriát illetően a szülő dönt.
A gyerekek ugyanakkor a családi, valamint a szülők személyes fogyasztási cikkeire vonatkozó döntésekben is mind nagyobb befolyást nyernek. A nekik szóló reklámok így jelentős járulékos hatással bírhatnak, állítja Törőcsik. Az idősebb gyerekek és a középiskolás korú fiatalok az informatikai és telekommunikációs piacon pedig egyértelműen befolyásoló pozíciót töltenek be szüleik mellett. Az elektronikai gyártók így olykor direkt gyerekeknek szóló kreatívokat és üzeneteket jelentetnek meg a médiumokban - emlékeztet Barna.
A 6-14 éves korosztály körében még létezik márkahűség; igaz, nem egy-egy márkához ragaszkodnak, hanem úgynevezett márkakészletből választanak Törőcsik szerint. Jelentős változásra a középiskolás kor küszöbén érnek a fiatalok, amikor márkaváltogatóvá válnak, a vásárlás elsődleges szempontja a közösségi lét és az önkifejezés lesz. A viszonylagos márkahűség mellett a gyerekeknek szóló reklámpiac változik a legdinamikusabban a rövid termékéletgörbék és a célcsoport gyors kopása (a gyerekek felnövése) miatt, állítja Barna. Vizuális elemeket felvonultató célzott promócióval (például játékfigura egybecsomagolása az adott termékkel) viszont legalább 50 százalékkal jobb eredmény érhető el a gyerekkorosztályokban, mint a felnőtteknél - tette hozzá a szakértő.

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Itt a KSH elkeserítő jelentése: nagyon gyorsan fogy a magyar
És házasságot is kevesebben kötnek.
április 25., 10:12
- Gazdaság
Ötpontos intézkedési csomagot dolgozott ki a kormány a gazdák megsegítésére
Pénzügyi és gazdasági segítséget nyújt az érintetteknek.
április 25., 12:18
- Gazdaság
A kormány módosította a külföldi vendégmunkásokra vonatkozó rendeletét
Könnyítés és nehezítés is van változtatások között.
április 25., 13:45
- Mindeközben
Megkérdőjelezhető videó miatt ért véget Opitz Barbi és Szolnoki Szabolcs munkakapcsolata: „A hullámvasút alján van”
50 perce
- Gazdaság
Orbán Viktor megjelent az OTP közgyűlésén, a tűzjelző szakította félbe beszédét
Mindenki meglepődött a miniszterelnök részvételén.
április 25., 11:30
- Gazdaság
Kalifornia megelőzte Japánt, már a világ negyedik legnagyobb gazdaságának számít
Már csak az Egyesült Államok, Kína és Németország áll előtte.
április 25., 11:58
- Címlapon
Magyar sikersztori a javából – így kell a semmiből 5 milliárd forintos üzletet csinálni
Új korszak kezdődött a fizetésekben.
3 órája
- Gazdaság
Több mint 20 éve működő szolgáltatását vezeti ki az OTP
A változások július 1-től lépnek életbe.
2 órája
- Címlapon
Meghalt Lenkovics Barnabás
Az Alkotmánybíróság korábbi elnöke hosszan tartó, súlyos betegség után, 74 éves korában hunyt el.
3 órája
- Címlapon
Generációváltás a Fideszben: Orbán Viktor nagyszabású tisztogatást rendelt el
Pártalapítókat és veterán képviselőket is „nyugdíjaznak” 2026-ban.
2 órája
- Gazdaság
Hatalmasat bakizott az OTP, valamit súgni kellett Csányi Sándor fülébe
Elképesztő felfordulás volt a közgyűlésen.
április 25., 13:17
- Gazdaság
Forráshiány vagy ingyenpénz? – csak úgy kapkodnak a cégek az állami támogatás után
Rekordérdeklődés a Demján Sándor Tőkeprogram iránt – már egymilliárd forintnyi támogatásról született döntés.
április 25., 15:09
- Címlapon
Megszólalt a Fenyő-gyilkosság bűnügyi nyelvésze, eddig nem ismert részleteket is elárult a Gyárfás–Portik-hanganyagról
Kulcsrészleteket is idézett a felvételről.
39 perce
- Gazdaság
Lakhatási válság: benéztünk az ablakokon, és sok százezer üres ingatlant láttunk
Szakértőkkel jártunk utána, mit lehet kezdeni a – statisztikai alapon – közel 600 ezer üresen álló ingatlannal.
április 24., 10:32
- Címlapon
Donald Trump a felesége helyett egy idegen nővel vett részt Ferenc pápa temetésén?
Egy dublőr helyettesíthette a first ladyt, akinek egyesek szerint megromlott a kapcsolata az elnökkel.
6 órája
- Gazdaság
Csányi Sándor a történelmi döntéséről nyilatkozott az Indexnek: Átadtam a pozíciót, de nem hülyültem meg
Az OTP Bank elnöke reagált a dinasztiaépítés vádjára is.
április 25., 15:19
- Címlapon
Szinyei Merse Pál eleinte nem hitt Munkácsy Mihály mesterségbeli tudásában
Ma 125 éve, 1900. május 1-jén hunyt el a XIX. századi magyar festészet nemzetközileg is elismert mestere.
1 órája
- Címlapon
Törőcsik Franciskáért utaztunk Szentendrére, és örök életre szóló élményt kaptunk
Mérföldkő lesz a magyar filmtörténetben ez az alkotás.
4 órája
- Címlapon
Kilométeres dugó van számos autópályán, az M7-esen közlekedő buszok menetideje akár egy órával is megnőhet
Az M1-es autópálya egy szakaszát korábban baleset miatt zárták le.
2 órája
- Gazdaság
Új korszak nyílik az online vásárlásban
Újrahasznosítható, visszaváltható táskákban érkeznek majd rendeléseink.
április 24., 19:05
- Gazdaság
Rekordgyorsasággal kelnek el a budapesti lakások, tízéves csúcson az értékesítési tempó
A kérdés, hogy meddig tart a lendület.
április 24., 16:26
- Gazdaság
Ijesztő számokat tudtunk meg a hazai élelmiszer-hulladékról
Európai szinten is kiemelkedő helyen vagyunk a nem túl előkelő listán.
április 24., 20:19
- Gazdaság
Hatalmas lehetőség a Trump-kriptovaluta tulajdonosainak, exkluzív vacsorát fogyaszthatnak el az amerikai elnökkel
A mémtoken értéke szerda este hirtelen kilőtt a piacon.
április 24., 19:25
- Gazdaság
Itt az újabb fordulat az MNB-botrányban: hűtlen kezelés miatt büntetőfeljelentést tesz az új vezetés
A Pallas Athéné Alapítvány pedig 400 millió forint vagyonjuttatásban részesül.
április 25., 05:53
- Gazdaság
Nagy Márton: Az árletörés következő lépése a biztosítások
A nemzetgazdasági miniszter helyteleníti, hogy a biztosítások ára 16,5 százalékkal emelkedett.
április 24., 16:21
- Mindeközben
Ben Affleck szakmát váltott, mert túl nehéz színésznek lenni Hollywoodban: „Senki nem akar munkát adni”
5 órája
- Címlapon
Az angolok markáns lépésre szánták magukat a transznemű futballisták ügyében
A szigetországiak döntése korszakhatár lehet.
1 órája
- Címlapon
Egyre valószínűbb Szoboszlai Dominik posztriválisának távozása Liverpoolból
Egyetlen bajnokin sem kezdett még ebben az idényben.
3 órája